lördag 19 september 2009

Adjö till sommaren ....!


Foto: bloggmadamen.
Jo, jag tycker nog att bilden är värd att klickas på.

Och så tar vi farväl av det som väl är sommaren 2009 .., ja, vi tar cyklarna och susar iväg till favoritstället numero uno, nämligen Marinan .., och det är en helt ljuvligt underbar höstkväll med en nedåtågende sol i väster och fullsatt inne, men bara några få bord upptagna ute i det fria och vid ett av dem sitter vi.

I flera timmar blir vi där.



Vi äter grillspett med klyftpotatis .., fetaost .,. tzatziki och grönsallad och lägg därtill en flaska rött vin och vi säger att detta är som början på semestern, den som börjar på tisdag, i alla fall för mig.

Och det är samma servitris som serverar oss .., hon som har varit där hela sommaren och som är så rar och fin.

Båtar kommer och går.

Färjorna till och från Bornholm .., och fem segelbåtar .., varav två som kommer med seglet uppe, de andra med motor.

"Det där är en Hallberg Rassy" .., säger pensionatsvärden om en av båtarna.

"Jaha ...", svarar jag.

Efter nästan tre timmar ute i det fria - vid det laget är vi helt ensamma kvar på verandan, men inomhus är det fullt -, cyklar vi hemåt.

Och snart är sommaren över.

14 kommentarer:

Evas blogg sa...

Vilken stämningsfull bild. Och ja, nog är sommaren över allt. Helt ok, tycker jag nu. Hösten är så vacker med alla sina färger. Och snart är det jul!

Elisabet. sa...

Eva: ja, snart jul .., och Glad Påsk, medan vi ändå är på gång .-)

Evas blogg sa...

Och midsommar :)

Mian sa...

Det har varit en riktig härlig dag idag, men när solen går ned känns det verkligen att det är höst.
Jag har haft fingervantar på mig flera ggr denna vecka (på morgonen alltså) så nu är det bara att bita ihop och sikta in sig på nästa brytpunkt: vintersolståndet :-)
Men ni skall ju förlänga sommaren, du och PV, vilken lycka!

Elisabet. sa...

Eva och Mian: fast dagtid är det verkligen sommar här. vi låg på stranden barbent och det var hur varmt som helst! Men nätter och morgnar är kyliga.

Anna-Lena sa...

Och vi har grillat - kanske sista gången för säsongen? Ha det underbart i Grekland!

Bloggblad sa...

Kul att veta vad du pratar om... I've been there!

Här läste jag i bladet att ett av vattenhålen nere vid kanalen har lunchservering i morgon- det får bli avskedsföreställning där nere för vår del. För i år, alltså!

Evas blogg sa...

Nu blev jag hungrig. Lite annat än det jag åt till middag; en halv macka, flingor och mjölk. Kan lätt bli så när man är särbo (M bor kvar i stugan någon vecka till).

Turtlan sa...

Å så gott det ser ut!!! Nu blev jag ännu mer natthungrig. Skrev precis hos Mian att jag alltid blir så godissugen när jag nattjobbar. Men efter kl 2 så tar jag min sedvanligt medhavda nattsoppa & nattmacka.

Vilken fin kväll Ni måste haft! Njutbart ställe utan tvekan.
En bra början på snart semesterveckan.

PV & M är nog släkt ;-))
Känner igen "båtpratet"

Natti!

Anonym sa...

Härligt ni har det nere i Skåne!
Du Bettan, får man fråga: Din pv är väl lärare - hur kan han komma loss på semesterresa mitt på terminen? Helt omöjligt för oss andra i samma yrke...
Hälsningar
Liv
(anonym pga saknar konto)

Elisabet. sa...

Liv: Jag frågade chefen redan innan terminen startade och det var OK. Mot löneavdrag såklart.
Eleverna får vikarie drygt hälften av lektionerna, resten får de uppgifter att arbeta med eller lösa själva.
Skolan sparar pengar. För eleverna blir det sämre, får man väl ändå tro. Annars kan man lika gärna ta ut pensionen direkt.//PV

Gerd sa...

Vilken fin bild. Vi grillade igår tillsammans med våra söner med tillkommande. En trevlig afton i slutet på hösten(vi får ju vinter snart). Jag grävde bort alla urvuxna blommor och växter med hjälp av min 82-åriga mamma. I dag blir det fönsterputsning med hjälp av mig själv. Ha en trevlig semester i Grekland och hälsa pv. Kramar från Norsjöborna!

Anonym sa...

Tack PV för svaret! Bra lösning. Var rädd om den chefen! :-) Alla skolchefter är inte sådana.
Hälsningar
Liv

Anonym sa...

Nä fysjutton va smarrigt! Å vilka underbara foton mmm!