tisdag 15 september 2009

Intill fårhagen ...



Och så kommer jag hem och vet att framför mig ligger en hel ledig kväll och en lika ledig onsdag och en till hälften ledig torsdag.

I alla fall närapå.

Så jag bokar tid i tvättstugan och tänker att tidningshögen måste bäras ut och stora mattan tvättas och för övrigt tänker jag inte så värst mycket.

Från landet Halland ringer en pensionatsvärd och berättar att han strax ska knata iväg till körövning och då menar han inte med bil, utan med sång.

Ikväll är det den enklare kören, den där man inte sjunger på latin.

"Jaha du ...", säger jag.

Och vi pratar om när vi ska skaffa hund, då, när jag också bor i landet Halland.

Vilken ras?

Jag är uppvuxen med hamiltonstövare och där fanns även en finsk spets, en långhårig tax ("kommer kallad, men ej strax, ty född till slav .., blev ingen tax ..", ack, så sant!) .., en blandras som påminde om en schäfer ,. en gul labrador (tiden i Kungsängen då barnen var små ...) och en brun cocker spaniel (Skåne .., den hunden följde med mig till stan efter att jag blev ensamseglare .., den hunden lärde sig att åka tåg till Helsingborg och blev tuffa killars kelgris på Öresundståget) ... och nu vet jag inte riktigt vad jag vill ha?

Inte en alltför liten hund ., och är den liten måste den vara en tuffing.

Vi pratar om olika sorters terrier.

Och cockrar (jag pratar).

Sedan skyndar jag mig till jobbet för att låna kontorsskrivaren och sen cyklar jag hemåt igen.

Såja.

Har intresseföreningen noterat?

Bra.

19 kommentarer:

Mian sa...

En cairnterrier! tycker jag.
Tåliga. Lagom stora. Inte mesiga, lagom mycket egen vilja. Pigga.
Jag antar att mamma Lisette kommer att fylla på listan med fler bra egenskaper :-)

Mian sa...

Kolla bilder på vår sköna Alice här

gunnar i vaplan sa...

Kolla en bit ner på denna en av mina favoritbloggar

http://walkingthecamera.blogspot.com/

så ser du min absoluta favorithundras, klicka på bilden,
Men en cokker är inte så pjokig heller.
Hundar jag har haft:
Jämthund, tik.
Engelsk svart schäfer, hanne.
Cokker Spaniel, tik.
Samojed, hanne.
Samojed, tik.

qi sa...

Vilka härliga planer! Kram från qi

Osloskånskan sa...

Håller med. Fast jag är svag för strävhåriga taxar...

Gerd sa...

Tibetansk terrier?

Elisabet. sa...

Mian och alla andra: en sån här kanske ...
http://www.breederretriever.com/photopost/data/747/medium/welsh_terrier.jpg

Och jo, cairn terrier har pv:s granne .., en härligt bestämd liten krabat .-)

Strävhårig tax är UNDERBAR!!! Väldigt gärna, det har jag sagt till pv.

Sen tycker jag om dom här som ser ut som "Bodil", en sagohund. Fråga mig inte vad det är för ras ..haha.

Osloskånskan: om du inte har varit här förut, så välkommen!

Stor kram till dig qi! Jag tänker ofta på dig och hur lite man hann prata med varandra på träffen.
Jag var nog lite stressad också .-)

Elisabet. sa...

Gunnar: samojed? Nä, aldrig. Jag har haft en sån där vit älghund, gud, vad den lossade hår!

Elisabet. sa...

Gerd: tibetansk spaniel? Nej. Absolut inte .-)

Ingen yorkshire-terrier heller och ingen pudel (förlåt Monet, hur fina dom än är .. men dom är för eleganta för mig .,. vi skulle bli ett omaka par .., min klasskamrat och bästis i skolan hade en vit liten pudel, å, den var så fin, så fin, men jag är för klumpig för en sån).

Turtlan sa...

Strävhårig tax är min favorit! Ååå de smälter jag så för!

Mina föräldrar hade en sådan och den hunden kommer alltid vara just den där speciella hunden.

Spännande vad det ska bli :-))

Cecilia N sa...

Det ska väl vara en som kan följa med pv och springa?

En ras som jag spanat på är Irish Soft Coated Wheaten Terrier. Men då maken jagar så får han bestämma. Och då har han fastnat för en annan ras.

Elisabet. sa...

Turtlegirl: ja, jag tycker så mycket om dem också .., men då ska det vara strävhåriga!

Cecilia N: ja, dom är fina!

Gerd igen: är det en tibetansk ni har .., i så fall är den ju himla fin ...!

Lena sa...

Mellanschnauzer, tycker jag; stor hund i lagom format.

Elisabet. sa...

Lena: ja, dom är också härliga .., så där lagom tuffa och bra i storlek!

Annela sa...

...eller kanske en dansksvensk gårdshund??
Kolla här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dansk-svensk_g%C3%A5rdshund

Rexxie sa...

En Jack Russell!!! (eller en dansk-svensk gårdshund om du föredrar något som är lite större)

Rexxie sa...

Irish soft coated wheaten terrier's tycker jag är lite för håriga!

Gerd sa...

Tyson är en tibetansk terrier(terrorist), det är ingen terrierras, den bara heter så. En superfin hundras, men det vet du ju redan!

Elisabet. sa...

Annela: min AnnaPanna har en Jack Russel .., det kanske blir lite enjängt .-)

Rexxie: jo, det tycker jag med .., jag kollade bilden igår.

Mian: den är liten, men ändå robust, det tycker jag om.

Gerd: och Tyson, han är ju JÄTTEFIN!