tisdag 15 september 2009


Intressant om s.k "Kristallsjuka".

Gårdagens våldsamma yrsel, - det var som att befinna sig i värsta centrifugen - och med lika häftiga kräkanfall .., det var bland det värsta jag har varit med om.

(Allt började med att jag böjde huvudet bakåt för att hänga upp några paket med nötter i små påsar och plötsligt dansade affärstaket iväg för mig. )

Om jag endast låg på höger sida, gick det bra, då snurrade ingenting. Men vände jag mig om eller, hemska tanke, låg på rygg, då satte tak, tavlor och skåp igång att snurra i raketfart och ögonblickligen ville man kräkas!

Helt ärligt var jag övertygad om att jag hade drabbats av en propp i hjärnan eller hjärnblödning.

Så skriver Mian en kommentar om kristallsjuka där jag känner igen mig på pricken.

Och just den här ENORMA tröttheten efteråt.

Jag var totalt urlakad.

Så här skriver Mian.

Mian sa...

Bert: det jag kallar godartad lägesyrsel är samma som kristallsjuka - man blir så yr att man nästan spyr och man kan oftast bara ligga på ena sidan. Vidrig känsla. När det äntligen går över så känner man sig supertrött efteråt.


Här kan man också läsa om just detta.

10 kommentarer:

Leina sa...

Låter mystiskt... Hoppas du mår bättre nu....

Elisabet. sa...

Leina: ja, fast så mystiskt är det ju inte ändå. Och precis så var det.
Pv berättade nyss att hans pappa kunde bli liggande i DAGAR med sånt!

Evas blogg sa...

Hur mår du idag?

Elisabet. sa...

Eva: jättebra, frånsett att jag har varit totalt urlakad .., det är som att ha varit igenom en mangel .-)

Men nu har jag druckit kaffe och tagit mig en macka (läs: två ...) och pratat med marmeladkokaren i landet Halland och med bettankax och med min svägerska i Alingsås och då mår man genast bättre.

Bloggblad sa...

Fy tusan! En gång har jag vaknat av att den randiga mattan snurrade runt hela rummet... jag trodde också att jag skulle dö. Men - efter lite undersökningar och så, kom läkaren fram till att det var spänningar... extrema såna, då kan man liksom snörpa åt blodtillförseln.
För mig snurrade det bara när jag försökte lägga mig - så jag halvsatt och sov i en vecka...
Jag ska läsa länken, så behöver jag inte fråga hur kristallsjukan går över...

Kram på dig!

Bloggblad sa...

Det låter ju himla likt det jag hade... jag minns att det återkom nån gång senare, men nu är det nog 15 år sen.

Osloskånskan sa...

Otäckt även om det är ofarligt. God bedring!

Elisabet. sa...

Bloggblad: ja, extrema spänningar .., det hade jag säkert igår .-) Det var fasansfullt, kanske också för att man blir så rädd .., man tror ju att man har antingen en hjärntumör som trycker någonstans .., eller en propp eller nåt sånt. Det var jag övertygad om, men jag vågade inte ringa akuten, livrädd att det verkligen skulle vara så.
Ja, oerhört dumt. Jag håller med.

Osloskånskan: Men nu är det helt okej .., som synes .-) Tack ändå.

Mian sa...

Mamma Lisette kan berätta mer: hon drabbas dessvärre av detta jätteofta.
Det är kanske ärftligt? Även jag har haft anfall 7-8 ggr de senaste 3 åren, men nu var det ett tag sedan.

Elisabet. sa...

Mian: ja, det vore rena FASAN om detta skulle återkomma! Jag har aldrig känt mig så dålig. Och när hela tillvaron snurrar .., det är ju hemskt. Tänk, om det skulle hända när man sitter i ett flygplan och inte kan lägga sig ner ....