fredag 14 maj 2010

Ja,liiite skillnad var det nog ...


Faster Elenor - som alltid har varit så rar mot sina syskonbarn -, Anna-Panna (som var som en extramamma till sin lillebror) och Underverket ...
Den som har bra syn, upptäcker nog mina hembakade gifflar.
Det här var den helgen som Anders döptes.


När ättapjötten kom till världen,
tio, respektive fjorton år efter sina systrarnas ankomst, visste pappans glädje liksom inga gränser.

Sonen föddes på Skellefteå BB och dit är det tolv mil enkel väg från Malå.

Tre dagar på raken körde den nyblivne pappan från Malå till Skellefteå, allt för att titta på underverket, denne hans ättelägg.

"Ja, tro inte att det är för att det är en pojke, nej, inte alls!" sa pappan lyckligt smajlande.

Nää, det trodde vi förstås inte.

När jag själv föddes, som tredje dottern på raken till min pappa, blev han djupt besviken.

I nio månaders tid hade han drömt om en blivande jägarkompis ., en pojke som skulle växa upp och följa pappa på såväl har, - som älgjakt och säkerligen skulle den gossen även bli en duktig skidåkare och kanske världsmästare på 5000 meter löpning.

Och så kom den tredje dottern!

Allt detta tänker jag på - smajlande för mig själv - när jag läser den här artikeln i hemtidningen.

Skribent är Åke Lundgren, författare från Västerbotten - boendes i Malå -, och som jag verkligen kan rekommendera, särskilt hans bok "Spanskans år".

Den finns garanterat på biblioteket.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar våran gröna tapet.....

Elisabet. sa...

Ja, vem nu Anonym är .., men jag tyckte om den här gröna också.
Vi hade dessutom en grön-rosaaktig tapet i sängkammaren .,. en grön en med röda smultron fanns i köket i Kungsängen och i flickornas rum en grön med små rosa linnéor .-)

AP sa...

Jag älskar den gröna tapeten, grön tapet med labberivmärken eftersom han låg och sov med klorna mot tapeten. Vet att jag fyllde i den bortskrapade gröna med en grön färgkrita :)

Lillebror - ja, det är konstigt när man som "extramamma" helt plötsligt inser att det är han som rycker ut och gör HLR mitt i natten och jag är den som inte ens törs tänka tanken...