söndag 9 maj 2010

Tre småländska bröder ..


Storebror Tommy.
En hejare på allt vad energibesparing heter.
Det var han som blev intervjuad av Washington Post.
En tjurskalle som helt otränad stakade i mål vid halvniotiden i Vasaloppet, ivrigt påhejad av publiken.

Att vid dryga femtio års ålder komma in i en helt ny släktgemenska, det är inte alltid det enklaste.

Men från sekund ett har jag känt en sån otrolig värme från pensionatvärdens bröder och deras familjer.

Å, vad jag tycker om dem!



Det här är Tommy för mig.
Skrattande.

Och om man i trettiofyra år har varit tillsammans med en man som heter Tommy och sen träffar man en lokförare och är tillsammans med honom i tre år och den mannen heter också Tommy .., och så till sist, så blir man infångad av en smålänning i Halland som absolut inte heter Tommy, utan Thomas, men har en bror som heter Tommy .., då kan jag lova er att man säger fel namn, inte bara en, utan hundrafemtio gånger!

"Vill du ha kaffe Tommy? Thomas?" frågar jag ideligen och bröderna ler.



Och här är pensionatsvärden.
Mellanbror.


Jungfru.
Den i särklass mest tålmodiga människa jag har träffat.
Tycks aldrig finna nånting omöjligt.



Bröderna och rara svägerskan Inez målar väggar.
Jag sköter marktjänsten.
Igår räkgryta och rabarberpaj.
Idag citronkaka till kaffet.
Och så plockar jag blommor från Gunvors rabatt och ställer i ett glas på bordet.



Ulf.
Skorpion.
Lillebror.
Trummis.
Fortkörare.
Spelar och sjunger på äldreboende.
Sprallig.



Kakan som jag bakade med riktigt smör ..., och gott var det!

6 kommentarer:

Mian sa...

Dom är rejält lika!

Turtlan sa...

Härliga bilder.
Det syns att de är bröder.
Å Du fångade han i mitten, en bra fångst ;-))

Så många "nya" har inte jag fått men väl en bor till M med familj.

Ja ibland kan det bli pinsamt om man säger fel namn.... Hände här nyligen och det blev lite dumt.
Hoppas jag inte gör så igen.

Rexxie sa...

...och problem med rakapparaterna verkar de ha allihopa dessutom!

:-(

Elisabet. sa...

Mian: väldigt!

Turtlegirl: ,-) Ja, han är så fin och rar!
Men det är dom alla tre.

Rexxie: haha ...! Ja, den används nog inte så frekvent ...

Monet sa...

Väldigt lika är dom! Och vad mycket hår!!!

Anonym sa...

Vilken underbar presentation av till synes mycket trevliga människor! :)