söndag 13 juni 2010

Ännu en insikt ...


I torsdags när jag kom till Stockholms central, gick jag raka spåret över gatan och upp till Klara kyrka alldeles i närheten.



Där stod ett antal människor och bjöd förbipasserande på saft/kaffe och bulle eller smörgås.

Eller både-och.

Helt gratis.

Det var Klara församling som ansvarade för detta och även jag blev bjuden, ja, kanske trodde mannen att bloggmadamen tillhörde de hemlösas skara och jag tackade och tog emot ett glas saft och en kanelbulle, - smörgåsen som mannen prompt ville ge mig -, gav jag i min tur vidare till en något luggsliten man som slagit sig ner i gröngräset.

Det var då, när jag stod där i solskenet och tittade ut över skaran av människor som tacksamt tog emot något att äta, som jag tänkte att ..., åååå, nåt sånt här skulle jag vilja syssla med!!

Tänk, vilket arbete!

Så meningsfullt!!

12 kommentarer:

Vonkis sa...

Vilken fantastisk sak att göra, så många människor de gladde den dagen. Som du skriver, så meningsfullt!

Bloggblad sa...

Och jag blir så himla upprörd! Tänk om dessa människor faktiskt blir MUTADE att bli kristna!!?!?!?
Jag tycker genast att kyrkan ska sluta med sånt, tänk om människor blir påverkade??? En massa godhjärtade människor vill vi verkligen inte ha i det här neutrala landet. Eller?

Bloggblad sa...

(Fick du skrämselhicka? Det är avslutnings/påverkansdebatten som upprört mig.)

Monet sa...

Jag tror att du innerst inne går i din mammas fotspår, Elisabet.
Kram

Monica sa...

Ja fast jag tror vi alla blir berörda när vi ser, tänker att visst skulle man kunna göra något mer och det kan vi ju.

Sven Teglund sa...

Tänk att jag idag skrivit om att fika tillsammans, är det närmaste himmelriket vi kan komma! Och så är du inne på samma linje, häftigt!

Linda sa...

Och jag har läst om just det där i flera böcker på sistone, alltså skönlitteratur.
Har lyckats med konststycket att läsa olika författare som skriver om Klara Kyrka.

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, men tänk att syssla med nånting som verkligen gör skillnad för människor! Alla yrkesgrupper betyder nånting för andra människor, det är klart att det är så .. men det här .., det är ju att verkligen göra det på ett sätt som man genast ser resultat på.

Kan jag tänka ..

Bloggblad sa...

Jag vet att de i vår församling är lite avis på Klara kyrka och alla möjligheter som finns med läget och med att så många duktiga människor engagerar sig i den församlingen.

Men - icke desto mindre - på tisdag kommer en delegation från EU och Bryssel, som ska spana in den diakonala verksamheten i vår församling. Den blomstrar också, fast i mindre skala. Och jag har äran att få vara med som tolk för den tyska gruppen. Och förstås skriva om det i f-bladets nästa nummer.

Elisabet. sa...

Bloggblad: hur skulle samhället se ut om inte alla ideella organisationer och kyrkor ställde upp och hjälpte till? Ja, inte kyrkorna i sig själva förstås, men dess medlemmar.

Du kan väl skicka ett församlingsblad till Skåne eller Halland? Jag betalar gärna portot eller vad det nu kostar.

cruella sa...

Åh, det har jag tänkt många gånger ska du veta! Att du har den gåvan:-)

Låt det inte stanna vid en tanke!

Elisabet. sa...

cruella: ,-)

Jaså, det har madame gjort .....,-)