måndag 14 juni 2010

Efteråt ...



... när arbetsdagen är tillända, promenerar jag hemåt.

Plockar hundkäx, oxtunga och vackra grässtrån .., knipsar av två små kvistar från en blommande buske ..., och det doftar himmelskt ..., allt medan jag mobilsurrar med sonen som berättar om sin första dag i Malmö.

Han låter glad och lycklig.

Och själv räknar jag ner.

Med några av arbetskamraterna - dom som har första semesterperioden - återstår bara två, tre dagar tillsammans nu.

Nästan hemma möter jag två äldre damer.

"Ååå, hur länge har du kvar här i Ystad nu ..?!" säger den ena av damerna, hon som tidigare var stamkund i lilla kvartersbutiken där jag arbetade i tretton år .., ja, och så blir det en stunds prat där bland allt det vackra.

Småprat.
Om Halland, Ystad .., om att våga .., och om vemodskänslor och sånt.

Och så kommer jag hem och det knackar på dörren och där står en ung man som ska titta på min lägenhet, - själv bor han i en tvåa som vetter mot innergården -, nu vill han ha lägre hyra och tittar sig omkring .., försöker tänka sig in i hur det skulle bli med hans egna möbler.

"Fast att du inte har ett fyrkantigt rum, det tycker jag inte om ....", säger han.

För mig är just detta charmen med lägenheten .., mittenfönstret och den hörnan.

Så är det.

Här i livet.

4 kommentarer:

Love, literature and gardening sa...

Den killen har ingen aning om hur svårt det är att få harmoni i möbleringen i ett fyrkantigt rum!

Men det finns inget så vemodigt som att flytta, att lämna, även om man vet att det väntar något gott runt hörnet.

Cicki sa...

Det var det som gjorde att jag förälskade mig i vår lägenhet, att vardagsrummet inte är fyrkantigt utan har burspråk. Det är ju det som är charmen med äldre lägenheter att det inte är så himla fyrkantigt.

Linda sa...

Med tanke på storleken på din lägenhet så tycker jag det är alldeles fantastiskt hur många härliga fönster du har!
För 15 år sedan hade jag flyttat in på studs!

Elisabet. sa...

Love, literature .., Cicki och LindaLotta: ja, jag har ju verkligen älskat den här lägenheten, främst dess höga fönster och allt ljus som kommer in! Men en hall och ett fräscht badrum, hade ju inte varit dumt att ha .-)