måndag 30 augusti 2010

Nån slags magisk förmåga ...


På lördagförmiddag säger äldsta dottern att det blir middag vid halvfem.

"Vad blir det för nånting ...?" undrar jag.

Kanske nåt med kyckling ..? svarar dottern svävande.

Först ska hon iväg och titta på två fotbollsmatcher; det är Emil som ska spela.

"Men vi är ju många .., hur ska du hinna med allt ..?" frågar jag igen.

"Det är lugnt .., ingen fara!" svarar hon.

Vid halv-sextiden på kvällen, när jag har återvänt från vernissagebesöket på Söder, är middagen i full gång.

Vi är sjutton personer allt som allt, sju barn och tio vuxna.

Maten är delikat: ugnsstekta och fyllda kycklingfiléer, därtill pasta och en alldeles ljuvlig sallad!

Och efterrätt med vispad grädde.

"Men hur hann du med allt ..?" frågar jag häpet.

Jag, som vill ha kontroll ..., och blir orolig att missa nånting om där är tio matgäster runt matbordet!

Skulle vi vara sjutton, hade jag garanterat börjat planera dagen innan!

Eller två dagar innan.

Minst.

Och kanske hade jag drabbats av migrän också och stått på knä och kräkts i badrummet timmarna innan maten skulle serveras.

Men hon, den äldsta, hinner a l l t i d.

Det måste vara en slags magisk förmåga, jo, så är det.

Någon fler som har fått den?

Gåvan?

Och detta bjöds vi på.

4 kommentarer:

cruella sa...

Jag har nog den förmågan, ligger i hårdträning varje sommar då vi oftast är 12 kring bordet. Kommer det då fem-sex stycken till känns det inte så farligt. Men visst vill man ha handlat i alla fall!

S o F sa...

Näpp - ingen sån förmåga här inte.

Soliga måndagshälsningar!

Steel City Anna sa...

Oj är det så många gäster så går vi ut på puben, tveklöst :)

Imponerande dock!

Ingela sa...

Jag kan utan att blinka bjuda hem folk på mat, helt oförberett. Eller egentligen inte, hos oss är förråden i regel välfyllda och man kan utan problem få ihop en middag till ganska många utan att behöva handla. Däremot kan den utlovade tiden bli något osäker i sådana fall. För det mesta får gästerna hacka sallad, vispa grädde eller röra i nån gryta för att det ska gå ihop. Men det brukar inte vara något problem med det heller. Smart av M dock att välja mat som lagas i ugnen. Det är ett säker knep när många ska utfodras.