tisdag 31 augusti 2010

Onsdag ...


I ett par timmars tid, blir jag ute på vift.

Storhandlar på Maxi.
(Lammstek .., djupfrysta musslor som ska vitlöksgratineras . Sånt.)

Köper present till pv på Bokia.

Strosar omkring och letar och letar och letar efter affären som säljer te!

Svänger förbi fiskhandlaren och får med mig ett paket med tio stora, färska räkor.

Gynnar mörkhåriga grönsakshandlare på torget och intill deras köpe-tält står Sverigedemokraterna och försöker värva sympatisörer.

"Tradition och trygghet", står det på deras affischer.

Och "Sverige".

Övriga partier har valstugor i olika färger.

I bilen på väg för att hämta pensionatsvärden, lyssnar jag till nyheterna.

Samma tjat om olika gallupundersökningar .., Sifo och Temo och Gud-vet-allt och på slutet får vi ändå veta att "skillnaderna ligger inom ramen för felmarginalen" och då undrar man ju vad det alls är för vits att ideligen meddela ställningen mellan blocken?

Och pv hämtas upp och vi åker hemåt och jag är totalt förbi av trötthet.
(Det är han också, men han har ju ändå cyklat 22 km enkel väg och därefter arbetat).

Varför?

Hur kan man tappa så mycket energi när man går hemma?

På köksbordet ligger röstkorten.

Vi ska rösta i Eftras församlingshem och jag tycker, helt ärligt, att det är lika högtidligt som att ta nattvarden.

Och jag har fullständigt klart för mig vem som får min röst.

Och inte.

6 kommentarer:

Monica sa...

Håller med, det är lite högtidligt, vi ska rösta i Annas "småskola", ja det heter väl inte så men jag kallar den för det och jag vet också vad jag ska rösta på men i kommunvalet lämnar jag inriktningen och röstar på ett lokalt parti:-) som jag tror behövs. Så får det bli.

Lisette sa...

Hallå Elisabeth! Jag bara måste gå in här nu för att slänga ett par ord. Jag hinner inte kommentera alla mysiga inlägg du gör. Hur i all sin dar hinner du??? Men jag njuter och läser och njuter och läser och....
En kommentar dock: Jag vet också TROTS allt tjat om valet- hur jag tänker rösta. Men med alla tidningar, all reklam, alla TV program etc så står det mig upp i halsen vid det här laget. Blä!
Det blir skönt när valet är över! Åtminstone beträffande den saken ;))
Kramar

Elisabet. sa...

Monica och Lisette: ja, jag får snart kräkanfall .., särskilt gäller det när uppläsaren säger ..."i den senaste Sifomätningen ...".

Och Lisette: jag förvärvsarbetar inte just nu .-)

Evas blogg sa...

Valdagen är högtidlig. Vi har gudstjänst i kyrkan först, sen går man till huset bredvid och röstar (ja inte alla går till gudstjänsten förstås, inte en bråkdel faktiskt). Vi i kyrkorådet ska baka och servera kaffe efter gudstjänsten den dagen. På lilla torget utanför kyrkan, om vädret tillåter.

gunnar i vaplan sa...

Håller med och har en undran..
Jag håller med:
Det är en liten mysig och högtidlig känsla att få lämna sin röst just på valdagen.
Nyttja din röst, gå och rösta, det är viktigt!

Jag undrar:
Varför är vi i sverige så "rädd" att tala om sin politiska ställning? Hoppas det en genarationsfråga? Jag (65 år)och uppfostrad med att det var hemlighet vilket parti som man sympatiserade med.
I dag vet jag bättre, jag tar ställning och debatt - röstar på den "rödgröna" sidan. Just nu har "vänsterpartiet" mina sympatier ,-)

Men - det viktigaste är:
Nyttja din röst, gå och rösta, det är viktigt!

Elisabet. sa...

Gunnar: ja, du min vän i norr, jag är väl den enda som inte röstar rödgrönt, men det står jag också för,-)

Min pappa var sosse in i märgen och mamma röstade lite hejvilt, hon var allt på en gång.

PV och jag antar hela hans familj, är väl rödgröna, så jag kämpar på alldeles ensam ,-)
Det är väl det där med Samlad Tropp ..., -)