onsdag 1 september 2010

Kalas ....


Koppen inhandlades i Skärhamn, i Bohuslän.
Den passar väl bra till en blivande fiskare?


Å, det blev en sån trivsam eftermiddag och ett sånt härligt firande!

Till middag lammstek som marinerats i rödvin, färska kryddor från rabatten och vitlök förstås ..., och till detta potatisgratäng, plus zucchini, röd paprika i skivor, morotsslantar, broccoli, skärbönor och färsk svamp som hastigt wokats.

Vinbärsgelé till, plus det goda vinet!
(Alligrini, hette det och systembolagsmannen rekommenderade det varmt till lamm och jag som är totalt okunnig om sånt, tackade och tog emot.)

På bilden syns den rara Sonja, moster till pv.



Tårtan var enklast möjliga .., marängbottnar och så grädde och färska bär.

Styckfrusna björnbär gjorde sitt till.


Fatet har en alldeles underbar grön glasyr som inte syns på bilden.
Det är tillverkat av Anja Notini och har en olivrelief på ena kanten.

Och pv:s rara dotter Hilda, hon är vegan och äter inte mjölkprodukter, så det här blev hennes efterrätt.

Medan jag diskade och hade torkhjälp av Sonja, hjälpte Patrik och Hilda pv att få båten i sjön, ja, på rätt båtplats.

Jag kan tala om att det var någon som strålade som solen när han sedan kom hem igen.

Och på bordet ligger nu två presentböcker.

Den ena är denna.

Den andra denna.

Och Hilda förärade sin far ett frågespel som heter "Båt & Hav" och där kommer jag att förlora stort, den saken är säker.

Nu mot sängen!

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Den tårtan såg mer ack så smarrig ut! Slurp!

Tack för tipset nag Båt & Hav ;-))
Kan ju bli en bra present.

Var kan hon ha köpt det spelet måntro?

Linda sa...

Åhhh, så gott det låter. Här rinner snålvattnet till :)
Vilket härligt väder han fick, PV, lika fint här med :)
Hoppas han är nöjd med sin dag.

bettankax sa...

Låter som det blev en finfin födelsedag. Och så mycket gott det serverades:))
Båda böckerna vill jag läsa.

Anita sa...

Ett stort GRATTIS i efterskott till 55-åringen!!

Vilken underbar tårta du skapade Elisabet! Vacker att se på och säkert jättegod.

Jag köpte också häromdagen styckfrysta björnbär - åh så gott det var till hemgjord glass.

sa...

Det är nog bara en som kan vinna det spelet... Men det kan han ha tycker jag :)
Till er som undrade så hittade jag spelet i ett område som heter Skatan, i Sundsvall. Men det måste finnas att få tag på annorstädes.
Hm, här tex: http://www.flinkshandelsbod.se/se/art/fragespelet-bat-hav.php

Elisabet. sa...

Dean: tack för tipset, jag har vidarebefordrat det till Turtlegirl!

Och så tittade jag in på handelsbods-sidan och nu är jag 475 kr fattigare ,-)

Tack för det du.