tisdag 28 september 2010

Eftermiddag ...



Gräset klippt.

Nedfallna äpplen och päron förvandlas till sörjigt mos.

På altanen ligger pElle och håller koll.

Efter gräsklippandet steker jag upp fläskpannkaka och gör en sallad av strimlad vitkål och rivna morötter.

Som sylt använder jag björnbärsmarmeladen som - fråga mig inte hur det gick till - förvandlades till en utsökt sorbet.
Å, hjälp, så gott!
(I den där hemtekniska skolan fick vi säkerligen lära oss att koka såväl sylt som marmelad, men jag måste ha missat den lektionen.)

Telefonen ringer!

En mig närstående madame berättar lyckligt om ett tomtköp som nu har gått i lås.
Nu ska här (fast där) byggas hus på Ekerö, utanför Stockholm.

Själv berättar jag lyriskt om fläskpannkakan, men sånt prat intresserar den mig närstående madamen föga.

Jaha, på det viset.

Sen lägger jag mig raklång på soffan Ektorp.

Snart är boken utläst, den av Joyce Carol Oats.
(Den är helt underbar!)

Och ikväll kommer pv hem med ännu en bok av samma författarinna, tänka sig, han hade själv köpt den tidigare i år eller var det i fjol .., nämligen den här.

"Åttahundra sidor, Elisabet ...!" säger han.

Det är tjugotvå kilometer mellan oss och bara vanligt telefonprat, men jag hör leendet genom luren.

Åttahundra sidor.

Ibland ..., mina damer och herrar .., är det en fördel att befinna sig mellan två jobb.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken fiiiiin bild du har fotat, Älskar eftermiddagsljuset.

Mian sa...

Passa på att njut Elisabet - men det förstår jag att du gör :)
Själv är jag rejält sliten f.n.
Trött mest hela tiden.
Jag skulle vilja ha ett sånt där "friår" som fanns förr - det vore kanon!

Elisabet. sa...

cosifan: den togs när jag bodde i Ystad .. och ja, jag tycker också sååå mycket om just det ljuset ,-)

Mian: man önskar att fler människor kunde få en sån här paus, i alla fall dom som är i behov av den. Samhället skulle nog vinna på det i längden, det är jag helt övertygad om.

Rexxie sa...

Åååååhhhh, äntligen Blonde!

Ladda upp med näsdukar och lättplockad mat, du kommer att läsa den i ett sträck och försumma PV, katterna och pensionatet!

(och jag brukar påpeka det när jag rekommenderar Blonde, så jag gör det nu med: Det är INTE en biografi, utan en roman som är löst baserad på Marilyn's liv).

Tankevågor sa...

Åh vad fint att PV skaffat den boken till dig!
....och lyd Rexxies råd! ;-)

Elisabet. sa...

Londongirl: ja, han hade den redan sen förut, men den stod i hans hylla på jobbet (han hade läst den på bussen) .-)

Rexxie: hoppas nu att jag tycker om den också! (Men du verkar ju lätt frälst .-)

Anonym sa...

Jag hänger gärna på och tar ett friår!

Funderade skarpt på det då när det fanns.
Dra till min kusin i USA och kanske hjälpa dem i deras affär ett tag med husrum som lön.

Känner att ett sånt avbrott skulle sitta fint.

Varför det inte blev av?
Ja säg det? Jo... För när jag väl nästan helt bestämt mig så tog de bort det...

Men det kanske kommer tillbaka? Hoppas!

Turtlan
I efterhand ångrar jag det.