tisdag 28 september 2010

Någon ....



.... sitter just nu och jaaaaamar nedanför spisen.

Intill den stora Icabutiken i Falkenberg stod nämligen fiskbilen.

Det är underligt, men i sådana arbetar tydligen bara trevliga och pratglada människor.

"Oj, var kommer du ifrån ..." frågade mannen bakom alla fiskarna.

"Från Ystad ...", svarade jag och det är alltid lika roligt att se reaktionen.

Och så var pratet i gång.

"Tur att du inte pratar skånska .., skåningar låter så jävla självgoda!" sa mannen.

Och jag sa att åååånä, skåningar är hur rara som helst och inte någon annanstans i vårt avlånga land har någon kallat mig för sitt "hjaaaarrrrtegull", utom i Skåne, så nä, det köper jag inte.

Däremot köpte jag sex stora sillar till sigge nilsson och pElle.

Det är därför pElle just nu jamar så förfärligt.

Han vill äta fisk och det nu på m o m a n g e n!

3 kommentarer:

Rexxie sa...

Men han har ju helt rätt! Skåningar låter faktiskt självgoda. Sen kan det mycket väl vara så att de inte är det....

:-)

Ruta Ett sa...

Men vissa skåningar kan låta självgoda och är det kanske också. Det kan jag hålla med om så skånska jag är. Inte bara för att dialekten är så annorlunda och ibland svår för "Opplänninga" att förstå. Jag tror det hänger ihop lite med att Skåne alltid varit ett rikt landskap - god jord, stora skördar, feta svin och runda kor. Somliga tycker att de är lite förmer än folk från andra landskap - "Sig selv nok", som dansken säger. Men långtifrån alla. Man kanske kan kalla det för lokalpatriotism eller stolthet också.

Elisabet. sa...

Rexxie och Ruta Ett: att skåningar minsann inte ber om ursäkt för att dom finns, det tycker jag mig ha sett under de sjutton år jag bodde där.
Men jag tycker om den biten.
Det är liksom inget hymlande.
När jag började arbeta i lilla kvartersaffären, fick jag en chock över hur "rakt på" många av kunderna var, för att inte tala om cheferna ,-)
Då, tyckte jag att det var hemskt.
Nu .., tycker jag att det till stor del är härligt.

Och för att forsätta med generaliserandet, så tycker jag att skåningar är betydligt mer öppna än många andra.
Åker man med pågatåget eller öresundståget, pratas det högt .., där kan sitta människor i 70-årsåldern och ta sig ett glas vin medan dom är på väg till teatern eller köpenhamn .., och man gör det öppet och snyggt, inget smusslande.