söndag 26 september 2010

Utläst

Boken
Harry Hole eller Harry Bosch?

Ja, jag föredrar Herr Bosch.

Och visserligen är det, mellan varven, lite väl mycket macho-macho .., och slutet är nästan som i en pigroman, men i stort sett trivs jag i den här numera pensionerade polisens sällskap.

Dessutom är vi väl jämngamla, Harry och jag?
(Han går i pension vid 52 års ålder och eftersom boken har ett par år på nacken, så hade vi kanske kunnat vara klasskamrater, Harry och jag själv).

Boken är en av alla dem som Mian och Jan kom med och något hade blivit fel i häftningen, så det sista kapitlet kom först av allt i boken (vore ju helt perfekt för mig ...) och för att förhindra att här skulle smygläsas, så hade någon av givarna helt sonika häftat igen dom här sidorna.

Men det hjälpte inte, Mian!

Jag tittade ändå på sista sidan och läste sedan glatt vidare.

Och apropå att förregående mening börjar på  "Jag" (en dödssynd, enligt min småskolefröken Hedvig Näslund.., ett tecken på att skribenten har någon slags storhetsvansinne ..), börjar ovanligt många meningar hos Herr Bosch med just ordet "Jag".

Precis som Henning Mankell i sina första böcker, där jag till slut bara tänkte på alla meningar som inleddes med ett "Men".
( ... säger hon som nästan alltid använder orden underbar, ljuvlig, sagolik och fantastisk ...).

Betyget för Skuggspel blir 3.

9 kommentarer:

Mian sa...

Hmm... :)

Gerd sa...

Jag har läst de flesta böcker om Harry Bosch, tycker dom är bra, den senaste är Hotet.Klart läsvärd!

Elisabet. sa...

Mian: ,-)

Gerd: ja, dom är perfekt ligga-på-stranden-och-läsa-böcker, tycker jag.

Lisette sa...

JAG har också i alla tider haft ont av att min gamla svenskalärare sa just så. "Inte börja meningarna med jag". Bullshit tycker jag nuförtiden. Vaffö dä? Är det mina tankar jag vill uttrycka så får jag väl göra det- och stå för det också. Så det så. Äntligen vid sisåhär 72-årsåldern kan jag sätta mig över det. Ett av alla tabun som jag har lyckats bryta sent omsider.

Anonym sa...

Kan rekommendera dessa författare "Buthler & Öhrlund", inte en sida är tråkig!!!
Börja med denna : "En nästan vanlig man",sedan forstättningen "Grannen"
Jag str'ckläste den första boken på vägen hem från USA!!!!
Kram Dr B

Christina sa...

Så roligt - en till som tjuvkikar på slutet :)

Elisabet. sa...

Lisette: ja, jysses vad det har tagit tid att göra som man vill -)

Dr Böhlander: ta med en till London!
(Har idag hittat gula öronproppar .., så nu behöver du inte skaffa såna när vi ska dela rum .-)

Christina: ååå, välkommen i föreningen!

Mian sa...

Nää Christina, inte DU också.... det trodde jag aldrig!

Christina sa...

Mian: Jojomänsan, och Bi är lika besviken och bestört som du ;)