onsdag 20 april 2011

Om bröd ...


På väg till Matöppet i Slöinge, stannar jag till vid det lilla bageriet Solhaga.

Vilket utflyktsmål!



Här bakas bröd som ser ut som bröd "ska" se ut .., det påminner om pyttelilla bageriet i Antibes där vi var morgon köpte baguetter och annat smarrigt.


Tre vaniljsnurror, plus ett frukt, - och nötbröd, får göra mig sällskap hem.
Snurrorna får bli uppmuntran till bröderna Göransson som sliter med att göra fint efter dräneringen på Gunvors tomt.



Och jag tittar på öppettiderna .., jo, där är öppet på Påskafton då det blir storasysterbesök .., å, så bra .., ett härligt bröd att lägga på matbordet!


Den här vackra skapelsen ligger på ett bord i bageriet.

Som ett litet konstverk är det.



"Lycka till ...", står det på den gula lappen.


Tänk er te eller kaffe på morgonen .. och så detta!


En av bagarna visar sig komma från Ystad av alla ställen och jodå, han känner mycket väl till Söderberg & Sara, bageriet på "min gata i stan".

Fyra dagar per vecka arbetar och bor herr bagaren i Slöinge, sedan vänder han åter till Ystad.

Mer att läsa om bageriet hittar ni här.

Och här ...

13 kommentarer:

Amber sa...

Åh, vilka härliga brödbilder, Elisabet! Det är nog det enda, förutom potatismos, som jag saknar av allt jag inte kan äta (IBS!). Nybakt bröd med smör... Sådan njutning när brödet är varmt så smöret smälter. Eller att vara utomlands och smaka nya brödsorter och bakelser... Mmm!

Evas blogg sa...

Åh vad jag längtar efter mitt lilla bageri just nu!!

Mian sa...

Har inte du en egen bagare? Pv gör ju underbart valnötsbröd!

Lena sa...

Det bageriet ska definitivt få ett besök, kanske redan till helgen!

Elisabet. sa...

Amber: ja, du förstår så härligt där var ..., ack, (eller vilken tur att man INTE ...) bodde i närheten!

Eva: det förstår jag ...

Mian: men man blir ju så less på samma bröd!

Lena: ja, vi kanske ses .., jag ska åka dit på påskafton har jag tänkt ,-)

Anonym sa...

Vilka bilder! Blir hungrig. Uppfödd med bröd bakat på Berte mjöl. Vid besök i det vackra landet Halland följer alltid mjöl från Kvarnen med hem. Blir ett besök på bageriet nästa gång vi kommer ner, men jag måste ha en vägbeskrivning så jag hittar dit.
Många hälsningar från Värmland/ Eva

Elisabet. sa...

Eva i Värmland: Berte kvarn .,. jag tror att jag körde förbi skylten dit ..?
Det är superenkelt att hitta bageriet. När man kommer från Stensjö och svänger höger, så har man ju Siaglass på vänster sida.
Då kör man bara rakt fram och man passerar pizzerian (som ligger på höger hand) och efter pizzerian svänger man höger direkt efteråt .., där finns en skylt om bageri.
Lätt att hitta.

Kesu sa...

Oh, det här måste vi försöka pricka in nästa gång vi är i landet Halland. Jag försöker komma på om jag varit där redan, men jag minns inte. Alltid en bra ursäkt att åka tillbaka och kolla jag varit där - eller inte ;)

Tack för tipset!

Sicka brön! Är i grund och botten en knäckemänniska, rostar helst mjukt bröd, men sånt här bröd går jag igång på. I går var jag på Hornsgatan där fabrique öppnat ett litet surdegshak. Vi behövde INTE bröd, men kunde jag passera gå utan att gå i brödfängelset? Nä!

Elisabet. sa...

Kesu: bageriet öppnades i februari, om jag minns rätt, så det är möjligt att du inte har varit där ,-)

Jag ä l s k a r sånt här bröd.
Har nyss druckit te och tagit en skiva med Bregott på .. något pålägg behövs inte, brödet i sig är nog.

När du åker dit, sväng förbi - antingen i Haverdal eller hemma i det gula huset -! Du är alltid välkommen!

Elisabet. sa...

Kesu igen: förresten såldes idag knäckebröd på Halmstadvis .., i små, små förpackningar ...

Kesu sa...

Det har jag nog inte nej. Desto större anledning att åka dit då. Tack för att du redde ut det.

Bregott räcker fint för mig med. Mmmmm!

Knäckebröd på Halmstadvis? VAD är det??? Sörlänningar vet ju inte vad knäckebröd vill säga. Vi från de nordligare breddgraderna har dock koll. Håller du med?

Elisabet. sa...

Kesu: fast jag är ingen riktig knäckebrödsfantast, även om jag levt på havreknäcke ett par år ,-)

Det här var tunt, tunt .., men såg grovt ut. Jag ska testa på lördag ,-)

Kesu sa...

ALLA norrlänningar är inte knäckebrödsfantaster - och det är helt okej ;)

Tunt, tunt knäckebröd. Sånt där som går i tusen bitar när man brer gott på ...

Mina bästa hittills (ifall du vill veta): Vikabröd 2:an (extra brungräddat) och surdegfäbodsknäcke (som jag bloggade om i vintras) Och så Bregott! Ibland är livet fulländat med det enkla.