lördag 7 maj 2011

Här delar vi ut bonusar!



Lördagmorgon och ledig helg.

Tre och halv ledig dag, egentligen.

Det är som att plaska omkring i ett lyckohav.

Så jag säger till pv att jag tar bilen och kör till Slöinge och köper frukt, - och nötbröd, ja, det är vad jag tänker göra varannan helg, mer som för fira att tiden inte är utmätt, i alla fall inte av ett arbetsschema.

Om det finns något som verkligen kan göra oss på-gränsen-till-osams .., så är det synen på hur bilen används.

För mig är detta att köra de tio kilometerna (enkel väg) till Slöinge ingenting .., jag ser det som en utflykt .., ett underbart sätt att starta en lördagmorgon.

Pensionatsvärden ser det helt annorlunda och jag kan, till väl - till viss del -, förstå honom.

Visst, det finns kvar av Östras skivade limpa här hemma, men det är torrt och inget som lockar och nej, jag vill - när jag har ledig helg - njuta av ett ljuvligt bröd.

Efter någon minuts hetsig diskussion, så åker jag.

Och väl framme (längs den slingrande vägen passerar jag gröna åkrar och ängar .., blommande slån ..., små harpaltar som skuttar i raketfart över allt det gröna .. en flicka som rider sin häst vid sidan av vägen och jag tänker på AP som för trettiofem år sedan ännu i tre dagar skulle vila i min mage ....) berättar jag för bagerskan i det lilla bageriet att ..."ja, det här brödet blir väl skilsmässoorsak i det gula huset .." och kvinnan smajlar och det visar sig att hon har gott om humor.



Jo, för i en liten påse lägger hon två ljumma och nybakade wienerbröd och ovanpå påsen skriver hon en hälsning till den förgrymmade pensionatsvärden.

"2-milabonus till pv ..., kram, Sara på Solhaga", står det.

Två gratiswienerbröd!



Och jag kör hem - smajlande - och av bara farten får även Den Supereffektive Grannen och hans hustru ett frukt,- och nötbröd och nu har vi ätit frukost ute i solskenet och tänk, pv smakar av brödet .... !

Japp.

Så kan livet vara en lördagmorgon i början av maj, i ett gult hus på en kulle, allt uti landet Halland.

10 kommentarer:

Eva sa...

Vad blev PVs kommentar på Saras lilla hälsning?

Hoppas kaffet och bröden smakar och vilka underbara foton och berättelser du del ger oss.

Samtidigt kan man följa hur långt våren kommit i vårt av långa land.

Jag ler och återkommer...

Eva i Värmland

mossfolk sa...

Sluta aldrig blogga, jag älskar dina inlägg!

Det där med hur bilen används, det är till återkommande diskussioner här också. Vi kan väl säga som så att sambon är lite mer pigg på att använda den än jag...

Fast viken supergullig Sara-hälsning!

Tankevågor sa...

Men vad fint av den där Sara i butiken! :-)

Jag kan också förstå hur PV tänker om bilen. Men färskt, nyttigt och gott bröd är livskvalité det kan man inte säga annat om.

Hoppas ni är sams nu!? ;-)

Ulrika sa...

:-)

Och jag funderar på att köpa bil enkom för sådana små spontanutflykter. :)

Monet sa...

Jag förstår faktiskt ingenting? Ska bilen användas så lite som möjligt, är det det handlar om?

Hälsa pv att bilar mår bra av att köras lite då och då och inte bara stå stilla. Och både biltur i vacker miljö och härligt bröd är just livskvalitéhöjande!!

Elisabet. sa...

till er alla: det handlar ju om miljön .., att det är vansinnigt att köra iväg och köpa bröd 1 mil hemifrån, när det finns bröd hemma.

Men den biten köper jag inte.

Elisabet. sa...

Ps. Och wienerbröden var underbara! Han åt sitt med god aptit och där, i solgasset i Steninge, diskuterades detta ämne livligt. Om man säger så ,-) Ds.

Christina sa...

He he, jag är glad att vi har varsin bil, Håkan och jag ;-)

Vilken supergullig bagerska - bara det var väl värt att ta ut bilen för!?

Mian sa...

Vilken skön människa - Sara!
Pv kanske kan köpa en liten elbil eller elmoppe till dig ;)

Elisabet. sa...

Christina och Mian: pv har erbjudit mig en el-moppe, men jag tyckte att den var hemsk att köra .., den for ju som en raket bara man rörde gasen det minsta lilla - jag skulle nog köra ihjäl mig inom en vecka -.

Rent reflexmässigt är det så lätt att tänka så där som när man kör en vanlig moped, iaf tror jag att jag fungerar så.

Ja, ja.
Vi får väl se.

Det blev ännu fler diskussioner senare .,. för mig är det inte bara själva brödet det gäller, det är utflykten och att se nånting annat än sträckan Stensjö - Hemköp i Haverdal och det förstod han också när vi pratade om det ,-)