onsdag 4 maj 2011

Litet brev från sigge nilsson ...


Här ligger jag på soffan och vilar ut. Men mest tycker jag om att ligga i ett eget rum.
Har man vuxit upp bland tretton kattkamrater, vill man nog gärna ha lugn & ro.
Ser ni att mina trampdynor är alldeles mörka?
Ibland brukar matte pussaochpussa på dom.
"Å, lilla gullesigge, vad du berikar vårt liv!" säger hon då.
Sånt gillar man.

"Hej alla vänner!

Jag hör av matte att ni undrar hur jag mår?
Jo, men det ska jag berätta.

Först blev ju pElle sjuk och började nysa och hosta nåt hemskt och efter kanske en vecka eller så, var det min tur. Åååå, så jag nyste! Och jag blev förfärligt snorig och det rann ur mina ögon och pElle, som då var frisk igen, han brydde sig inte det minsta .., och husse - pv - han såg knappt att jag inte var som vanligt, han bara ägnade sig åt att gräva på tomten!

Men matte, hon såg.

"Vad är det med sigge som ligger i sin lilla koja mest hela tiden ..?" hörde jag hur hon sa och pv menade att jag väl bara ville ha det lugnt och skönt, men se det trodde inte matte på.

Så hon tog in mig och höll mig i famnen och sa snälla saker.

"Stackars lille sigge .., är du sjuk .., du har ju feber?!" sa hon.

Och hon strök mig över pälsen och hämtade en tesked och tvingade i mig vatten.

Å, det var läskigt!

"Sigge, lugn och fin nu ..., matte har gått vårdbiträdesutbildning, ja, visserligen är det länge sedan, men vätska är viktigt att få i sig ..", sa hon och vårdade vidare.

Ibland blötte hon ner min päls, så där så att jag skulle bli lite mindre het.

Ja, ni ska veta att hon skötte om mig på allra bästa sätt!

Och tänk .., jag blev verkligen frisk!

Kanske berodde det på att matte köpte hem fisk som hon kokade och då blev jag så himla glad, ja, jag blev nästan pigg på en enda gång och jag började att spinna (man hade nästan glömt bort hur det går till ...) och matte blev så lycklig och på kvällen höll pv mig i famnen och sa ..."åååå, lille sigge nilsson vad vi tycker om dig!"

Det var då som pElle hoppade ner från soffan, han tyckte nog att det blev för mycket pjåsk bara för att jag är så mycket yngre, men det tycker inte jag.

Nu mår jag i alla fall jättebra!

Igårkväll låg jag en liten stund hos matte i sängen, men bara en liiiiten stund, för matte skär tänder, fy så hemskt!

Nu vet ni hur jag mår och nu ska jag ut och fånga en liten mus!

Jam-jam till alla! från er vän sigge nilsson."

6 kommentarer:

Linda sa...

Härligt att läsa, sigge!
Du bor på bästa stället :)

Jenny sa...

Skönt att höra att du mår bra igen sigge!

Anonym sa...

äntligen ett livstecken.. Jag hoppas att det är bra rebalitering efter en sådan svår sjukdomsepisod. Kokt fisk kan man behöva länge/ dr Groda

mossfolk sa...

Men vilken tur Sigge, att du mår bra igen! Måste ju kännas himla tryggt med en matte som gått vårdbiträdesutbildning när man råka på snuva på det där viset ;)

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Till er alla: ja, jag har det verkligen bra .., det är frågan om inte matte rent av är lika klok som en doktor, - ja - om hon får säga det själv.

Husse däremot, han tror inte mycket på hennes vårdkunskaper.

"Det är ju i ett annat århundrade du gick den kursen .., nä, kom inte med nån Topz i mitt öga!" sa han strängt en gång, det var när matte stod där med en Topz och skulle leka ögondoktor.

Ja, ni ser .., hon har ingen farstu alls.

Hälsningar sigge nilsson.