fredag 29 juli 2011

Om Eva med det varma leendet ...


För några dagar sedan hade jag en sån rar kvinna i kassan.

Pensionär, kanske?

Jo, det tror jag.

Kortväxt .., söt .., hon hade världens varmaste leende.

Ögon som glittrade av nånting som liknade livsglädje.

"Å, vilka snygga glasögon du har!" sa jag, för det hade hon verkligen.

Eller mera: glasögonen klädde henne p e r f e k t.

Och kvinnan log ännu mera och jag kände att ååå, vad hon såg rar ut!

Idag hade jag henne återigen i kassan och jag tänkte att "hon arbetar nog inom sjukvården .., eller så är hon småskollärare .., hon ser så otroligt snäll ut?" och när ingen annan kund hörde på, frågade jag rakt ut vad hon arbetade med.

Eller mera så här: "får jag fråga en sak ..., arbetar du som sjuksköterska?"

Nej, det gjorde hon inte .., men det var nära.

"Jag har varit biomedicinsk analytiker och haft mycket kontakt med patienter, så lite rätt - eller mycket - har du ändå ...", sa kvinnan.

Då kom jag ihåg att just detta finns det bloggvänner som sysslar eller har sysslat med.

Så det berättade jag om.

"Ja, jag har arbetat på Karolinska, jag heter ...., Lilliehöök .., kanske någon av dem känner igen mitt namn ...?" sa kvinnan och log.

Så var det.

Är det ett namn som klingar bekant för någon?

Anna i Sheffields mamma, t.ex?

Inga kommentarer: