torsdag 28 juli 2011

Det absolut bästa ...


"Åååå, jag har fått en fisk!"

.... med mitt jobb, det är kontakten med alla småttingar som kommer och handlar tillsammans med sina föräldrar, eller småttingar som blivit lite äldre och får gå och handla alldeles själva.

Igår i kassan ..,. en liten tös som står framför mig intill sin mamma.

"Hej på dig du ...!" säger jag och efter en liten stund (läs: 3 sekunder) frågar jag hur gammal tösen är.

"Nej, säg inte .., du är nog ..., sex år?" säger jag.

Tösen nickar leende.

Det är ett leende som visar på kontakt; att hon genast är med på noterna.

Hon har glittriga ögon.

Pigga.

"Då ska jag gissa vad du heter .., hmmm .., kan du säga första bokstaven i ditt namn ..?"

"A", svarar tösen, ännu mera leende.

Och jag gissar och gissar och gissar.

Astrid, Alice, Agata, Amanda, Aurelia!

"Fast kanske .., tja, Alma?"

"Nu är du nära ...., jättejättenära", säger tösen.

Det visar sig att hon heter Alva.

"Och så tror jag att du har .., en katt?!" fortsätter jag.

"Ja! Hur kunde du veta det?!" säger Alva som är sex år och har det varmaste av leenden.

För henne berättar jag om Harry och om sigge nilsson och pElle och fastän allt detta bara tar några minuter, kanske tre, fyra .., blir jag alldeles varm i hjärtat resten av dagen.

Och så moppar jag hem och under kvällens lopp får jag underbara bilder från AP som har sina gudbarn på besök.

"Dom sitter på trappan och fiskar!" skriver Anna och jag tittar på bilden och blir lika varm igen.

Kanske är kottarna förvandlade till abborrar?

Eller hemska hajar!

Och kanske har jag fel, men jag tror nog att en av töserna är hon som fick rida, hade fått ridstövlar och var "lite lädd"

Den underbara lilla filmen finns på Annas Equipage-blogg - nämligen här -.

Inga kommentarer: