lördag 30 juli 2011

Förmiddag i landet Halland ...


Ååå, så ljuvligt med ledighet!

Då blir det frukost ute på altanen .., och regnet som utlovats, det lyser med sin frånvaro!

På bordet står pv:s kaktus; i vanliga fall en anskrämlig histora, men titta .., är det inte som ett enda stort mirakel!!?

Hur kan en stickig kaktus förvandlas till en sån här väldoftande skönhet?

För mig är det inget annat än ett rent under.


Hur många av er har ätit salmbärssylt?

Inte jag.

Men nu, nu har jag.

Ja, jag visste helt ärligt inte ens att det fanns något som heter salmbär.

Och det ska jag säga er, att detta slår hjortronsylt!


Som en gänglig kalv är han.

Och medan vi läser DN och GP, springer lille Harry hit och dit och roar sig bäst han kan.

Pinnar, en svart strumpa, en gammal sko, en gul boll, en petflaska .., och så vinrankan .., allt hinner han med!

Glatt viftande kommer han och hälsar på mellan varven.

"Jaaa, du är fiiiin du sigge, pElle, nej, Harry !" säger jag.

Det är precis som min pappa - som -, när han ropade på någon av oss döttrar, hann med alla våra namn.

Och så kämpar vi med ett knivigt korsord från igår.

"Elisabet! Tegelstenar .., vet du vad det blev? Jo, romaner!" hojtar pv utifrån altanen.

Såna korsordsklurigheter gillar jag.

S k a r p t.


En stund senare ligger en gammal katt och en tonårig hund och tar igen sig.

Tidigare på morgonen har hunden skällt och haft sig mot pElle .., åååå, så han vill ha igång honom och få leka och jaga honom runt gräsmattan .. men det räcker med att pElle bara tittar upp, så hoppar den ystra hunden minst en halvmeter bakåt!

pElle .., han vet minsann hur man får r e s p e k t.

7 kommentarer:

Mian sa...

Det växte fina snår med salmbär (blåhallon) närheten av Havängs vandrarhem (i Skåne) när vi var där för några somrar sen vill jag minnas.
Björnbär är gott det också! och fyller bättre i hinken :-)

mossfolk sa...

Det är ju det som är så förunderligt med kaktusar. Mamma har en liten ful kaktus i fönstret som då och då plötsligt får vackra starkt mörkrosa blommor.

Salmbär har jag visserligen aldrig smakat, men hjortron är nästan det allra godaste som finns!

Elisabet. sa...

Mian: detta är den i särklass godaste sylt jag någonsin har smakat!

Mossfolk: ja, visst är det som trolleri, nästan!

Ulrika i England sa...

Hihi kronojagare ar kanske lite distraa. Min pappa hade 1 fru, 2 dottrar och 4 systrar. Det blev ofta manga forsok innan han hittade ratt namn till ratt kvinna! :)

Elisabet. sa...

Ulrika: ,-))) Ja, det är kanske är nåt med yrket ,-)

Eva i Värmland sa...

Prova på att göra en lyxigefterrätt till makrillen. Gör en gotländsk saffranspannkaka med salmbärs sylt. Kolla recept på www.pappnkakor.se. Var en gång på Gotland och det blev en favorit med pannkaka och sylten. Vet att du har massor med björnbärs snår i dina trakter och med grova kläder på och hanskar så kan du lätt fylla hinken med ljuvliga björnbär.De äv väl inte mogna ännu men den som väntar på något gott... Här uppe i Värmland finns de bara som odlade och jag kan lova att när jag besöker landet Halland och björnbären är mogra då äter jag mycket.
Må så gott
p.s vad fin Harry är..
Eva i Värmland

Monica sa...

Har varit mycket på Gotland, först på sommarlov sedan 'utlånad' till sjukhuset från Uppsala, första gången undrade jag vad salmbär var, vi äter till våfflor och glass.