fredag 29 juli 2011

Om sånt man får ....

... men som man inte har bett om.

Och som enbart "givaren" tjänar på.

Det berättar Anitha om.

Lite senare: Rexxie tycker att Anitha ska skaffa sig e-faktura.
Så här svarar hon då.

Anitha
sa...

Rexxie:
Ja, jag vet att det finns e-faktura!
Ja, jag vet att jag kan byta!

Men det är hur Telia införde förändringen hux flux som jag reagerar mot.... byte från fyra till tolv fakturor per år utan att jag bett om det! För mig är det inga problem, jag vet hur jag ändrar tillbaka (varför måste JAG ändra när det är de som prackat på mig det????), men tänk på alla äldre som inte har dator, inte förstår hur de kan ändra, som kanske inte förstår att det blir dyrare etc. Tror knappast att t.ex.70+ arna vill ha e-faktura (förutom ett fåtal), och alla har inte nån som hjälper dom med det heller.

Nej, i dagens datoriserade samhälle diskrimineras en stor del av befolkningen - de äldre samt övriga som inte vill, inte kan hantera en dator. Varför måste de betala för det? (och alla har inte någon som hjälper dom)

När det gäller e-faktura så nog det vara bra, men vad händer om jag skulle bli långvarigt sjuk (eller dö) och inte kan kolla mina e-fakturor och betala dom? Kanske inte kan kommunicera med mina anhöriga. Hur ska de kunna gå in och betala mina räkningar när de inte ens vet vilka som finns?

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Blablabla, hon får väl begära eFaktura så slipper hon fakturaavgiften!

Elisabet. sa...

Rexxie: men håll med om att det är ett smart sätt av Telia att få in pengar! Och nu vet du Anitha, e-faktura är vad som gäller!

Rexxie sa...

Kollade lite som hastigast på Telia.se, och jag fick intrycket av att hon kan byta mellan kvartals- och månadsfakturor om hon kontaktar kundtjänst.

Anitha sa...

Rexxie:
Ja, jag vet att det finns e-faktura!
Ja, jag vet att jag kan byta!

Men det är hur Telia införde förändringen hux flux som jag reagerar mot.... byte från fyra till tolv fakturor per år utan att jag bett om det! För mig är det inga problem, jag vet hur jag ändrar tillbaka (varför måste JAG ändra när det är de som prackat på mig det????), men tänk på alla äldre som inte har dator, inte förstår hur de kan ändra, som kanske inte förstår att det blir dyrare etc. Tror knappast att t.ex.70+ arna vill ha e-faktura (förutom ett fåtal), och alla har inte nån som hjälper dom med det heller.

Nej, i dagens datoriserade samhälle diskrimineras en stor del av befolkningen - de äldre samt övriga som inte vill, inte kan hantera en dator. Varför måste de betala för det? (och alla har inte någon som hjälper dom)

När det gäller e-faktura så nog det vara bra, men vad händer om jag skulle bli långvarigt sjuk (eller dö) och inte kan kolla mina e-fakturor och betala dom? Kanske inte kan kommunicera med mina anhöriga. Hur ska de kunna gå in och betala mina räkningar när de inte ens vet vilka som finns?

Rexxie sa...

Jag förstår faktiskt deras byte av standard från kvartals- till månadsfakturering!

Tänk dig en familj som har 4 mobilabonnemang (iPhone + "Prata på") = 348 kr/mån. Vilket är att föredra, att få en månadsfaktura på 1411 (348*4 + 19) eller en kvartalsfaktura på 4195 (348*4*3 + 19)? Jag skulle gissa på att de allra flesta familjer skulle välja månadsfakturan!

Varför valde de då att byta utan att fråga? Med tanke på att de har 3 miljoner mobilkunder (exkl kontantkort), 3,5 miljoner fastabonnemangskunder och 2,4 miljoner bredbandskunder hade det nog varit mer eller mindre omöjligt att ringa runt till allihopa och fråga hur de vill ha fakturan, och då är det enklare att byta för alla och få något enstaka klagomål här och var.

Sen kan man ju alltid diskutera diskrimineringsresonemanget i all oändlighet. Varför skall enbenta personer behöva betala för två skor när man bara kan använda en, varför skall jag som inte cyklar behöva betala för cykelbanor, varför får jag som ensamstående aldrig erbjudanden om rabatter på hotell och så vidare in absurdum.

Anitha sa...

Har full förståelse för de som vill ha månadsfaktura. Det är ett jättebra alternativ. Men när jag slöt mitt avtal med Telia så var det kvartalsfaktura som gällde och det var jag nöjd med. Om jag nu vill ändra så ska det vara upp till mig. Inte Telias beslut, i alla fall inte när båda alternativen finns. De ändrar ju ett ingånget avtal,som dessutom ger mig en merkostnad, utan medgivande från mig.
Förstår också att de inte kan ringa runt till alla kunder och fråga. Men de kan upplysa att möjligheten finns att byta och sen får kunden själv göra valet om han/hon nu är missnöjd med tidigare avtal.

Då det gäller diskrimineringen så kan man inte jämföra hotellvistelser etc med samhällstjänster (inte rätt ord, men jag hoppas ni förstår ändå). Vad jag menar är att en stor del av befolkningen snart inte kan utföra betalningar, beställa tid hos läkare, beställa medicin, ta ut pengar, ta kontakt med myndigheter om de inte har tillgång till en dator. Dessutom måste de betala höga avgifter för att de vill göra på det "gamla" sättet. Detta skrämmer mig! Varför måste våra gamla (oftast är det ju de äldre) "straffas" på detta sätt?
Tillhör själv de som tycker "går det inte göra med datorn så blir det inte gjort", men för den skull inser jag ändå problemen för de som inte kan använda en dator. Tiden är inte inne än för en fullsändig "digitalisering" av samhället (om det någonsin blir det). Vi måste ha kvar dom gamla sätten än - åtminstone en generation till. Och inte straffa dom som håller fast vid det gamla!

Elisabet. sa...

Jag håller med Anitha när det gäller det här med att man få möjligheten att välja och jag håller OCKSÅ med henne när det gäller att det är på gränsen till diskriminering .., för många äldre har tillräckligt svårt att knappa in koden på betalterminalen och vet inte vad en dator är eller hur man använder den och hennes argument om man blir sjuk eller dör (fast det sista bekymrar mig inte), tycker jag också är vettigt.

Anitha sa...

PS. Det går INTE ändra tillbaka till kvartalsfaktura!!!!