torsdag 28 juli 2011

Semestertider ...



Och besöken avlöser varandra.
Förra veckan Gunnar, Mian och Jan.
Igår Kerstin och Tomas, bästa vänner till pv sedan urminnes tider tillbaka.



Onsdagkväll bjuder på räkgryta, mycket prat och mycket vin.
Den som har varit uppe i ottan och arbetat, är den som först går i säng.
Andra blir sittandes ute på altanen - invirade i täcken och filtar -och pratet fortsätter.

Själv tänker jag, från min position i sängen, lyssna till sommarpraterskan.
I en minut varar den tanken, sedan är det godnatt.



Allra mest blir det kel med Harry, förstås, men pElle håller sig hela tiden i närheten.
Så snart någon lämnar en stol, hoppar pElle upp och lägger sig.
Att kura i Tomas famn går också bra.
Ja, i nödfall.

Tomas, som är uppvuxen i Blekinge, på listerlandet, har en annorlunda dialekt.

Till frukosten surras det om vad vi har lärt oss i skolan, ni vet, sånt där onödigt vetande.
Ramsor av alla de slag.

Unisont kan vi konstatera att Kerstin har ett minne som är makalöst .., allt möjligt kommer hon ihåg från småskolan och Tomas (inte pv) berättar om ett finurligt sätt att lära sig vad som är mjuka eller hårda vokaler.

"Ja, det var så att i småskolan fanns bilder med dom mjuka vokalerna som låg på en limpmacka och dom hårda vokalerna på ett knäckebröd .., det var man skulle komma ihåg dem och det gör jag ännu ...", säger han leende.


Och allt är sig likt .., det pillas på i-phones och vi får höra om allt fantastiskt som denna pryl kan åstadkomma.

Det är nästan som vore vi på ett frälsningsmöte.


Innan klockan är åtta tar jag moppen och susar iväg mot Slöinge till, ja, för brödinköp.

På hemvägen ser jag horder av starar som flyger likt flugsvärmar i luften .., det är som om flocken böljar sig fram och aldrig att jag begriper att inte fåglarna krockar med varandra!

Gamla telefonledningar är svartprickiga av fåglar, ja, som kommatecken eller punkter sitter dom där .., syskon, kusiner, mammor och pappor, farbröder och mostrar och alla är dom starar!



Nästan hemma är detta vad jag ser.


Och på väg t i l l Slöinge .. just innan jag svänger höger ..., ett morgontrött landskap.

Inga kommentarer: