tisdag 26 juli 2011

En alldeles vanlig dag ..



Börjar man arbeta klockan två, finns tid över för att göra ... ingenting.

Eller att promenera längs havet.


Aldrig har jag sett så många blåklockor som i sommar!
Och jag minns dikesrenen hemma i Malå .., just vid Domänverket växte massor med blåklockor!


Och gulmåra .., denna underbara - men inte särskilt vackra - blomma!

Den doften finns i massor när man går ner till havet vid Mossbystrand, utanför Ystad.


Fabrikör Johanssons villa börjar nu bli klar.
Till höger skymtar garaget.



Och för en liten hund är hela tillvaron ett enda stort äventyr.

Bakom en grind på glänt, väntar världen.

9 kommentarer:

Gerd sa...

Kjell hurves när han ser bilden på fabrikörshuset!

baratradgard sa...

Gulmåra är en riktig favorit hos mig. Redan i tonåren gick jag längs stranden och plockade stora buketter. Numera tror jag visst att den är fridlyst (?) men nu har jag egna på tomten! De står i en vas på gästtoa tillsammans med lavendel och sprider väldoft.

Lilla B sa...

Det var då ett överjävligt fult hus han låter bygga, fabrikör Johansson.

Elisabet. sa...

Gerd och Lilla B: huset är byggt av samme berömde arkitekt som ritat Per Gessles villa, så det där att det är överjävligt fult, det beror förstås bara på att vi inte är nog insatta eller kunniga ,-)

Men jag håller med.

Det finns människor som kanske tror att jag är avundsjuk, detta att en människa kan köpa flera hus som kostar miljoners miljoner, men så är det inte alls.

Det som retar mig, är att traktorföraren Sven Nilsson aldrig skulle få bygga ett sådant hus, aldrig i livet!

Det handlar om rättvisa.

Elisabet. sa...

baratradgard: då är vi två ,-)

BeritElisabet sa...

Hehehe - förlåt, men jag kan bara inte låta bli...:

NÅGON rättvisa här i världen finns tydligen ändå, traktorförare Sven Nilsson skulle bli stoppad om han visade en så fasansfullt dålig smak... Med påföljd att han skulle slippa se eländet varenda dag...

(Min kärlek till gulmåra är tyvärr enkelriktad - i år har den nobbat min tomt.)

Elisabet. sa...

Berit Elisabet: ,-)

Ja, det är kanske lika så gott det.

Balkongen som vetter mot havet, har taket som liksom har rasat ner ..., kanske är det inte meningen att man ska se så mycket av horisonten?

Några våningar är nedsprängda i berget. Gymmet, t.ex. Tur att det finns hiss i huset.

Evas blogg sa...

Stort och fult hus. Jag tror att fabrikörn bara vill visa hur enormt mycket pengar han har=hur duktig han är. Nä små söta hus ska det va. Vräkigheter är för dumskallar. Och Harry han måste ha kommit till paradiset. Tänk vad härligt för en liten hund att få ströva fritt och upptäcka världen.

Elisabet. sa...

Eva: främmande igår, därför dröjde svaret ,-)
Jo, jag är benägen att hålla med dig. Eller delvis i alla fall. Nog kan jag förstå om människor vill bygga stort, men detta är enbart vräkigt ..., och ser totalt malplacerat ut nära havet!