torsdag 21 juli 2011


Önskestunden ....

Allt medan pv filéear rödspättor (under överinseende av Gunnar, som säger att han liksom inte känner igen den sortens fisk, annat än den djupfrysta varianten från Konsum eller Ica ..), hojtar jag om önskelåtar.

Vi går i turordning.

Gunnar väljer denna .., med Anita O´Day.

Bloggmadamen kommer ihåg den här (hördes första gången - för mig - 1975 i en Saab, jag var på väg till jobbet och lyssnade till Ring-så-spelar-vi där den melodin önskades och jag föll pladask!), ni vet, - eller vet kanske inte alls -, den snabbspelande klarinettisten Chris Barber.

Nu är det pv:s tur (han har snart filéeat alla fiskarna och jag fixar tillbehören, ja, såsen, sparrisen och det övriga ... Gunnar är ju gäst och behöver inte göra annat än fundera på önskelåtar). Då blir det "Splanky". Vi lyssnar till den just nu.

"Min första livekonsert någonsin var i Stockholm, på konserthuset .., vilket år .., ja, kanske för hundra år sedan ...?" säger Gunnar och skrattar.
Bandet hette Art Blakey and the Jazz Messengers och låten är denna och heter Moanin´.

Året är 1969.
Jag har lämnat Malå och börjat en kontorsutbildning i Lycksele.
Hyr litet rum i en lägenhet på Hanterverkargatan och är förälskad i en kortvuxen ung man från Betsele.
Den unge mannen heter Gunnar och har en hund som heter Laika.
I hyresrummet finns en grammofon och där spelar jag den här låten.
Fönstret i hyresrummet står ofta öppet ., ibland hör jag den unge mannen som kör förbi med sin moped, ja, jag har lärt mig att känna igen den och vet precis hur den låter.

"Den här tyckte jag om när jag var ung ..."säger pv som just har hämtat potatis från landet.
Och nu är det Gunnars tur att fundera på nästa låt ...


Mr Dupree.

Det blir Champion Jack Dupree som spelar "All about blues feeling".
Så här var det: Gunnar och en kompis besökte Köpenhamn någon gång 60-talet och hamnade då på en jazzklubb .., härlig stämning och öl på bordet och när allt var klart och musiken hade tystnat, då, efter en stund, dyker den här mannen Jack Dupree upp och börjar jamma.
"Han var ju en Stor Stjärna då och bara detta att få se honom på riktigt .., oj, oj, oj ...!" säger Gunnar.

Nu är maten snart klar.
Och det är min tur att önska.
Det får bli duetten mellan en sedan länge död far och hans dotter.
Unforgettable.
Nat & Nathalie Cole.

En till hinner pv med.
Det blir Pink Floyd, "Shine on you crazy diamond".
"Hilda och jag var i Falkenberg och lyssnade till coverbandet Shine On som gjorde just den här låten och gjorde den bra ...", säger pv, som just nu steker spättan.

Nej, sparrisen är inte klar ännu, då hinner Gunnar med ett val till.
"Nu byter jag changer helt och hållet .., det här är musik från en kreolsk mässa och jag tycker bara så väldigt mycket om den ...", säger Gunnar och pv håller med.
Själv har jag aldrig hört talas om "Gloria".
Förrän nu.

Och mitt sista val blir detta .., ledmotivet från filmen Schindler´s list.
Ett av de vackraste musikstycken jag vet.

Nu ska vi äta stekt spätta med färskpotatis och god sås och sparris och vin till.

Yummie, yummie!

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Ett tips:
http://wood5.se/index.php
Tributebandet P-Floyd spelar i/på Vadstena Slott den 6:e augusti. Helt suveräna. Gå och se om ni har möjlighet :)

Inkan© sa...

Så roligt ni har det. Gamla låtar... då kommer jag att tänka på en alldeles udda låt (Hälsning till Gunnar pga lite anknytning till Jämtland via han som sjunger):

http://www.youtube.com/watch?v=YkbWPwmEudQ&NR=1