lördag 13 augusti 2011

Lördagkväll ..



"Jag bjuder på middag på Göstas Café!" säger pv, eller föreslår han.

Göstas Café ligger i Steninge, snett över vägen bara från vandrarhemmet.

Å, det är en härlig kväll och vi sitter ute på trädäcket, med utsikt rakt ner till havet.

Varmt röda parasoller .., och underbart god mat!

Ryggbiff för mig, hamburgare till den generöse pv.

Och vid ett av borden sitter en kund från affären .., en kvinna i min ålder kanske, med det allra mest ljuvligt lockiga hår jag har skådat!

Lite småprat blir det och under bordet ligger deras hund.


Utanför caféet (som också är en restaurant) hittar man en träbänk att sitta på.
Några snäckskal intill.

På en annan bänk står en fint skriven skylt: "Slå dig gärna ner en stund ...".

Det vittnar om omtanke.


Innan vi kör hemåt, tvärhälsar vi på hos Stig och Margareta, grannar till pv:s mamma.

Där blir det kaffe och Ballerinakex med lakritssmak .., och det blir prat om konsten att köra långtradare .., om skräckfyllda flygresor .., om bussresor i Grekland .., det blir prat om hundar och om värdparets barnbarn som just har gift sig i Afrika, med en man från Senegal.

På bordet höstflox i en vacker vas.

Och på köksbordet ligger Margaretas anteckningsbok med recept .., för kvällen är det "Inlagd pressgurka" som gäller.



2 kommentarer:

mossfolk sa...

Så härligt det låter. Alltsammans!

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det blev en härlig kväll! Jag var så trött i eftermiddag, men piggnade till där vid havet ,-)