måndag 5 december 2011

Guldgruvan ....

Ja, en riktig sådan är svt:s öppna arkiv!

Tack ellem i Skellefteå som tipsade om Kåge Jonssons dokumentär från 1986 - "Bussresan", vilken handlar om ett sällskap pensionärer som åker på bussresa till Holland.

Låååångsamhetens lov .., ja, så kan filmen karaktäriseras och här finns inga snabba klipp och ingen bakgrundsmusik, nej, här får människorna prata till punkt och berätta om sina liv och sina drömmar.


Ledig dag.
Kaffe i älsklingskoppen ..., dokumentär på skärmen.

Filmen får mig att bli så inutivarm .., där är mannen som är 78 år och för första gången åker utomlands och när jag ser honom, då ser jag min sedan länge bortgångne pappa .., likadan trenchcoat hade han .., likadan keps nästan .., och när jag ser hur Alfred lyfter på kepsen för den - för honom - främmande kvinnan som går in genom ålderdomshemmets port, blir jag ännu varmare .., och där är kvinnan som kallades för "horunge!" och där är hon vars man tog livet av lillpojken .., och där är hon som är så försynt och beundrar hotellrummets vävtapet.

Kåge Jonsson är - enligt mitt sätt att se det - mästerlig!

År 2000 tilldelades denne herr Jonsson och Håkan Pienowski Stora Journalistpriset för dokumentären "Jag älskar dig Natasja!" - en film som gick raka spåret in i mitt hjärta -!!

Jag har skrivit om den förut, men gör det igen.

Här, kan man titta på den filmen!


Och intill mig ligger harry i loppisfåtöljen som jag tagit in från vardagsrummet.

Hela morgonen har han varit orolig .., nu fick han ligga nära matte och då blev allt så bra.

Uppdatering:

Nu har jag även sett dokumentären "Skogskyrkogården", 1 timme och 32 minuter lång.

I längsta laget, men u n d e r b a r.

Såg jag inte fel, är det sista chansen att se den just ikväll på svt.play.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Apropå bra, har du sett dokumentären om Skogskyrkogården?

http://svtplay.se/v/2591040/dokumentarfilm/skogskyrkogarden?sb,p115254,5,f,-1

Den tyckte jag mycket om.

Elisabet. sa...

Ulrika: jag vet inte .., kanske? Att jag har sett den, menar jag. Ska googla och titta .., men först lite kaffe och macka. Det tar på krafterna att sitta här på en stol och titta på skärmen ,-)

Anitha sa...

Koppla datorn till TV'n så du kan sitta skönt i soffan, med Harry och Pelle, och se ;-)

Elisabet. sa...

Anitha: jag sitter redan och tittar på Skogskyrkogårdsfilmen ...men på stolen ,-)

Anitha sa...

Du får önska dig en sån här i julklapp ;-)
BoxeeBox

Biggan sa...

Tack för underbart tips Elisabet om filmen "Bussresan"...jag lade in den på mina facoriter, så kan jag se den i repris!!!
Så gripande, rörande och känslosamt.Den försynte herr´n i beige ytterrock med kepren ja påminnande om min älskade gamle farbror..den mannen grep ett fast tag i mitt hjärta.Och tänk när han stod kvar så plilkttroget, efter att hans längd blivit mätt....ja vilka öden, kvinnan som mist sitt barn så tragiskt.
Extra för mig var väl också att många av de människorna i filmen härstamade från Jämtland där jag har mina rötter.
Tack Elisabet för dagens fina uplevelse.
Krya på din krasslighet som jag även läste om.
Nu dags att hänga tvätt.

tPix sa...

Jag blir mer och mer störd på bakgrundsmusiken som skall läggas på i nästan varje Tv-program numera. Märker hur behagligt det helt plötsligt blir när det får lov att vara tyst då ingen säger något i programmet.