söndag 4 december 2011

Innan middagen ....


På väg från stan där jag handlat Axilur till harry och katterna, svänger jag västerut och åker till Ringenäs, till stranden som var översållad av snäckor!

Nu, efter stormen (och det blåser rejält även idag!!) finns där knappt någon strand!

Ett par meter bara .., det är allt .., och jag fumlar i sanden efter snäckor som ligger packade och man får liksom pilla upp dem och fingrarna blir i s k a l l a!

Till sist har jag fyllt en liten påse med skramlade snäckor, just det, dom är ju en del av förstapriset i uppmuntringslotteriet nästan lördag.


Och så hemåt, där två nötstekar (vilka legat marinerade i vin och färska örter) väntar på att bli ugnstekta .., och i Steninge, när jag passerar bonden Stigs marker, ler jag för mig själv.

Jo, jo .., det var där vi köpte ensillagebalen till dom svältande rådjuren.

Aldrig mera!


Lite mera inne i Steninge .., och så här är det ofta .., att västerut - över havet - är det tämligen molnfritt, men över åsen som löper rätt så brant mot öster, där hänger tunga moln över trädtopparna!


Såja .. nästan hemma, bara några kilometer kvar.

Ååå, så jag tycker om dom här stenmurarna och trähusen med tomter som vetter mot havet!

Och nu ska här ösas stekar (2 st) och förberedas lite innan gästerna kommer.

Ajöken, sa fröken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart att få vara med dig på hemvägen.
Snäckorna himlen och vinden.
Tack från eva i Tyresö

Elisabet. sa...

Eva: underbart, även om regnet hängde i luften .., och aningen kyligare än igår, men ändå uthärdligt ,-)