onsdag 14 mars 2012

Innan jobbet ...


.. går vi Kvarntorpsrundan.

Det är varmt ute .., så där varmt så jag längtar efter att gå barbent!
Hela tiden hör vi lärkor och tofsvipor ..., och ute på åkern, mot kustvägen till, ser jag några strandskator.

Nere vid havet pågår pålning av stängselstolpar.
I sommar ska hästarna inte få härja fritt nere vid klipphällarna eller på grusvägen, vilket säkerligen tacksamt tas emot av dom flesta som brukar promenera där nere.

Det är underbart roligt med en flock islandshästar, men det finns säkert människor som inte uppskattar att tjugoåtta hästar kommer springande rakt emot en!

Mitt i det vi går hör ett schwoschande.
Just så låter det.
Schwosch - schwosch!

Och jag rycker upp kameran ur fickan och på bilden ovanför ser ni vad jag såg.


"Ursäkta, vet du vad klockan är ...?" frågar jag en av männen från "Farmartjänst"; det är dom som slår ner pålar till stängslet.

"Halv tolv ....", säger mannen som plockat upp sin mobil ur byxfickan.

Det är nya tider nu.
Ingen som tittar på sitt armbandsur.

Halv tolv.
Alltså har vi gott om tid på oss, harry och jag själv .. ,minst en och en halv timme kan vi vara nere på stranden, innan jag måste göra mig i ordning.

Så där sitter vi på en klipphäll och tittar ut över världen.


I Oskars Hamn finns två båtar vilka aldrig togs upp i höstas.
En av dem är pv:s.

Nu kan bara segla iväg om han vill, ja, lägga ut nät och kanske kan vi få färsk spätta till middag.


Och överallt prunkar snödropparna .., det är som en liten skog av vita blommor!
Tänk .., att nånting kan bli vara så vackert!

7 kommentarer:

Monet sa...

Åh, vilka vackra bilder du tagit idag. (ja, det gör du ju jämt, men idag fastnade jag för snödroppsskogen!)
Här är snödroppar, krokus och påskliljor överblommade. Vi har mandelträd och nu körsbärsträd i blom så lite för ligger vi allt. Och vi äter utelunch i 21 graders värme. I början av mars, det känns helt konstigt!

Lyckliga Grodan sa...

å nej, var får hästarna vara då (undrar hästvännen)

SoF sa...

Åhhhhhh!
Nu blir jag alldeles full av längtan till havet...

Solskenshälsningar!

Hjortron sa...

Underbar skildring från ett annat klimat - här är det mer snö än barmark fortfarande.
Tack för giffelreceptet! Ska prova snart! Letade recept och det var bara bakpulverrecept så det här är bra!
(Absolut inte margarin i och inte heller Milda Guld m "smör o rapsolja" sen jag läst innehållsförteckningen ....)
Lef o må

baratradgard sa...

Jag stoppade ner fötterna utan strumpor i gympaskorna på morgonrundan med vovven idag. Det kändes nästan syndigt skönt. Och inte speciellt kallt.

Elisabet. sa...

Monet: det låter underbart!! Man får trösta sig med att det blir sommar här också ,-)

Härs och Tvärs: dom har hela kilometervida hedar att vara på, bara inte på grusvägen och nere på klipphällarna, så det blir jättebra!

SoF: detsamma till dig .. men idag blir det nog lite mulet ,-(

lifeblog: lycka till med gifflarna, dom blir sååå goda!

baratradgard: och jag hade kunder som kom in barbent i affären ,-)

Evas blogg sa...

Vilken skillnad det är hos er och hos oss. Vi har vinter, en sån där då allt börjar tina (mkt långsamt), smutsiga snöhöhgar och isiga trottoarer. Nu är jag less på vintern. Om ca två månader ser det kanske ut som hos er här, ja förutom det vackra havet då.