måndag 12 mars 2012

Nästa gång jag besöker Skåne ....


... då skulle jag vilja titta in här.

Ann Janssons icke-krusidulliga stengodsalster går nämligen rakt in i mitt hjärta.
(Se pilen längst uppe på bilden .., skålen är gjord av just Ann Jansson).

Men jag skulle också kunna tänka mig att besöka Bissa Sergersson och när jag ändå är i faggorna, ja, då skulle jag nog titta in i Märta Måås - Fjetterströms butik/ateljé på Agardsgatan 9 i just Båstad.

Råkar jag komma in närheten av nordöstra Skåne, då blir det ett besök hos Maria Brusewitz, vars lergods i grönt gör mig så l y c k l i g!

Titta bara på hennes olivskål!

Eller varför inte ta en titt i Örnahusens Snickeri?
Deras 2 meter höga sjömärken vore väl nånting för den som har havet inom hörhåll.

För mig är allt detta helt underbar konst!

3 kommentarer:

Rexxie sa...

Skall jag göra en liten olivskål åt dig på keramiken?

:-)

Elisabet. sa...

Rexxie: grattis på födelsedagen .., nu är du snart ikapp mig ,-)

Ja, jättegärna!

Ludafarmorn sa...

I Skånekrafts butik i Lund finns även alster av Maria Brusewitz. Så passa på att titta in där när du är i Lund.