onsdag 6 juni 2012

Här och nu ..., avsnitt 592.

Först förmiddagsfika nere vid lilla hamnen.
En bit bort, på andra sidan bäcken, ser vi fyra, fem gubbar som står och surrar.
Det är samma gäng hela tiden .., pensionärer som träffas där nere och tar en kopp kaffe och pratar om livets allvar - ja, fiske och sånt -.

Och efteråt en stunds pysslande ute på gården.
Blommorna får vatten .., jag rensar lite ogräs .., en tomatplanta får större kruka .., jag klipper ner flädergrenar som blivit översållade av svarta löss .., allt medan pv gör sig redo för en träningsrunda på cykel.

"Tja, en tio, elva mil blir det nog idag ...?" säger han.

Fast först har han letat cykelpumpen (och plånboken) och beskyllt sin sambo för att ha städat bort den. 
Jominsann. 

Sen visar det sig att så var det inte alls.

2 kommentarer:

Monica i Skellefteå sa...

Så somrigt och härligt det ser ut runt ert gula hus.
Ser att petuniorna redan har fått komma ut!
Det är sånt jag kan bli avundsjuk på här uppe i Norr...att man måste vänta tills efter den 10 juni med att sätta ut sommarplantorna. Då ska järnnätterna med frostrisk ha passerat.
Åtminstone har min mamma lärt mig att det är så,och jag litar på henne tills någon bevisar annorlunda!t

Anonym sa...

Jag tänker nog börja plantera ut i helgenfaktiskt, även om det blir lite innan. Om nu regnet ger sig förstås så det inte är så lerigt. Jag längtar! ellem i Skellefteå