måndag 4 juni 2012

På morgonen ...

Börjar man arbeta klockan 15.00, har man gott om tid att göra annat. 

Förbereda för morgondagens möte med alla sommarvikarierna till exempel .., skriva ned var som är viktigt och  allt annat .., kreditköp, lottinlösen, spel på hästar och Lotto/Keno/Matchen/Bomben/Lördagsgodis .., postärenden och läkemedelsutlämning, ålderskontroll, var finns vad .., avstämning av kassorna och hur man börjar dagens arbete .., tidningsreturerna och datorhanterande .., koder och lösenord .., ja, det tar aldrig slut! 

Det är inte jämförbart med rymdforskning eller hjärnkirurgi, men tillräckligt knepigt ändå.

Och så ska man ju vara trevlig.
Alltid tillmötesgående.
Vara vänlig, även om man önskar kunden dit pepparn växer.
Inte låta sig trampas på, men aldrig ta någon Kamp med kunderna.
Kunderna är vårt levebröd.

Ikväll är det debut för mig att sluta 21.15.
Då är jag hemma vid halv tio, ungefär. 

Nåja, så har ju en hel drös andra människor det .., alla inom sjukvården, poliser, alla som arbetar med kollektivtrafik, kör taxi .., arbetar inom restaurant,-  och nöjesbranschen, alla som säljer biobiljetter och visar filmer .., tänk, så många vi är med oregelbundna arbetstider! 

Så många som aldrig bryr sig i vilken dag som är rödmarkerad i almanackan eller inte.
Som aldrig planerar klämdagar för att få extralång ledighet! 

Och nu blir det lunch!

5 kommentarer:

Turtlan sa...

Så rätt så!

Numera här jag förmånen till nästan bara dagtid efter många år haft oregelbundna arbetstider. Klämdag var något man aldrig hade. Ingen långledighet vid jul och nyår heller.

Nu jobbar jag helg då och då inkl endera jul eller nyår. Uppskattar en ledig vardag och gläds över kunna ta en klämdag för att bli lite långledig. Lyx näst intill.

Skönt att du börjar först kl 15 för då får man lite nytta av dagen innan jobbet.

Här är det ledigt idag efter helgjobb. Njuter och fixar diverse.

Elisabet. sa...

Första niokvällen tillända .. hemma halv tio ungefär .., då väntade nybakade scones och te, kokat på pepparmyntbladen - jättegott -! Vatteneländet i Halmstad har inte nått vårt vatten i alla fall.

mossfolk sa...

Och jag var aldrig bekväm med de sena tiderna på ridskolan. Stängning runt 22.30.
Numera tycker jag att jag jobbar sent när jag stänger 18.30...
Och allra bäst gillar jag dagarna som innebär tidiga morgnar och att jag får gå hem klockan två. Helt perfekt :)

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, jag skulle kanske föredra morgon också ..., men när vi har harry så fungerar ju det här perfekt. Och på fredag HAR jag förmiddag ,-))

Steel City Anna sa...

Det är många med oregelbundna arbetstider, kanske fler än med "normala". Just det retar mej, att regelbundenheten ses som norm, det skapar ytterligare press som inte behövs.