söndag 22 juli 2012

Fotoutmaning - 5 måste-prylar -.


Måsteprylar är för mig sånt jag absolut inte vill avvara.
Kameran och datorn är såklart såna saker, men om det skulle börja brinna och jag skyndsamt skulle se till att få med mig fem saker, då skulle dom inte hamna under "måste-ha-med-mig".

Så om nu huset står i lågor .., då tar jag med mig följande:

Det första är en teckning som barnbarnet Emma gav sin mormor, året var 2003, det var min första sommar som ensamseglare och Emmas mamma var en ängel och kom med småttingarna till stranden där jag var och det betydde hur mycket som helst.
Jag hade visserligen lämnat den äktenskapliga skutan, bodde inte längre i ett hus på landet, utan i en liten etta i stan, men jag var fortfarande mormor.

Längst ner på teckningen har Emma skrivit: "mormor har rökit".
Ja, det var vad jag gjorde under det första året ute på livets stora, gungiga ocean.
Bilden visar Emmas mormor (som är jag) och cockern Linte och tänk, att lång kjol har jag aldrig någonsin haft, men i Emmas minne hade jag nog det.

Klockan som satt på köksväggen hemma i Malå, senare i Bjäresjö och Ystad och nu här i Halland, den skulle absolut räddas.
I botten av klockan ligger min mammas dödsannons.
Och vrida-upp-nyckeln.

Den som har följt med länge på mina bloggar, känner igen Herr och Fru Prickigt Djur.
Åååå, så jag tycker om dem!
Här sitter dom på hyllkanten i vardagsrummet.
Såklart får dom göra mig sällskap.

  
Nej, såklart måste min I-phone vara med!
Kanske byter jag ut stackars herr och fru Prickigt Djur och springer och hämtar mobilen!

Nja, min kamera m å s t e få komma med.
Har huset brunnit ner så kanske jag kan ta några bilder?
I princip ...,. så lämnar jag inte huset utan kamera.
Oftast ligger den i anoraksfickan .., eller i ryggsäcken (och jag kommer aldrig ihåg i vilket fack!).Den har flera år på nacken .., displayen är sprucken och på somliga bilder syns en fläck i vänster bildkant.
Snart .., ska jag köpa en ny.

Sist av allt, eller kanske först av allt, skulle jag skynda mig in i vardagsrummet och hämta skålen som min morfar - Erhard Vesterlund från Dikanäs -gjorde några år innan han dog, endast trettio år ung.
En bit av skålens överkant har gått sönder, blivit fastlimmad och gått sönder igen .., men det gör inget.
I den här skålen hade vi ofta apelsiner och äpplen när jag växte upp.
Min pappa tyckte om illgröna äpplen.
Numera  fungerar den ibland som lotteritunna.

Och nu är Ulrikas fotoutmaning nr 2 avslutad och äntligen kan man ha semester på riktigt ,-)
Andra deltagare hittar ni här och tack Ulrika för allt jobb du har haft med detta.
(Ja, själva idén i alla fall.)

3 kommentarer:

Guy sa...

Jag hade nog väntat att datorn skulle vara med. Min finns med.

Elisabet. sa...

Guy: ja, men inte om det börjar brinna? Den är så självklar annars ..,. jag skulle förmodligen bli alldeles konfys utan, men upptäckte ju i Sälen t.ex. att det gick väldigt bra att vara utan ,-)

(Ja, en vecka, slltså).

Guy sa...

Ursäkta mig Elisabet, jag läste inte ordentligt!