fredag 27 juli 2012

Såna som har satt spår ...

Bilden från hemtidningen.

Igår berättade jag om grannen Margareta Nilsson och allt vad hon kom att betyda för ungarna på Ringvägen hemma i Malå .., vilka spår den kvinnan satte i oss och hur mycket hon lärde oss!

En pusselbit i Malå och i säkerligen nästan allas uppväxt, det var även Åke Burwall som drev Bok & Pappershandel och även fotoaljé.

Hur många familjer i Malå har inte bilder där det längst ner i ena hörnet står Ateljé Åke Burwall?

Bilden här ovanför är tagen av Åke och det är självaste bloggmadamen i unga år som ståd där lite blyg och pillrar med fingrarna.

Nu är Åke död.

Nittionio år hann han bli .., denne alltid så genomsnälle man som var organist i bland annat Missionskyrkan och på ålderns höst kunde spela lite fel, men det gjorde inget.

Och när man kom cyklande längs Uddvägen kunde man se att på Burwalls gräsmatta, där fanns det små, små sällskap med blåklockor .., där hade Åke inte klippt alls.

Det vittnar väl om ett gott hjärta?


2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

...men samma härliga leende...

Elisabet. sa...

Min störstasyster brukar säga att jag har så lång överläpp .., det har jag aldrig tänkt på, förrän jag ser den här bilden ,-)