måndag 10 september 2012

Det bästa ..... 1.

Titta, så vackra röda skor hon har!
På väg till Portobello Road och marknaden - det är på lördagen - blir jag aningen osäker om vi är på rätt väg, men så frågar jag den gamla damen i grön kjol, hon som går en bit där framför oss ..., och hon är - som alla andra londonbor som vi mött -, vänligheten personifierad och berättar (någon frågar) att hon heter Bernadine och kommer från Västindien och  jag säger att mitt namn är Elisabeth, ("ohhhh, that´s a beautiful name!" utbrister hon ...) och jag får veta att Bernadine har bott i London sedan hon var sexton år, nu är hon åttiotre.

Och hon visar oss vägen, jodå, vi är på rätt spår, det är bara en bit bort!

Jag frågar om jag får ta en bild av henne (absolut! det går hur bra som helst! säger hon leende och sträääcker på sig) och en bild av hatten också ...?,  (ååå, du tycker alltså att den är fin ...? säger hon och ja, det är precis vad jag tycker!) och så tar vi varandra i hand och säger tack och hej, fast först visar hon var hon själv bor, ja, det är bara någon port därifrån.

Bernadine, 83 år, kommer jag att minnas.


5 kommentarer:

annannan sa...

Jag undrar jag om det var Hortense ni mötte?
http://www.youtube.com/watch?v=2DDtueM2tfs

Elisabet. sa...

annannan: ja, det kanske det var ,-)

Förra besöket i London mötte jag en kvinna som var yngre än Bernadine, men med samma utstrålning - även hon färgad -.

Vilken värme dessa två kvinnor spred!!

mossfolk sa...

Kanske är det det jag tycker allra bäst om här. Alla dessa möten. Jag förundras gång på gång...

Och vilket väskäventyr!

SoF sa...

Ä l s k a r din mötes-berättelser E - så himla fin hon är!

Elisabet. sa...

mossfolk och SoF: t a c k! Vilka snällord!!