lördag 15 september 2012

Utsikt från en soffa ....


Mest hela dagen blir jag sängliggande.
Först i sängkammaren, där harry gör mig sällskap och ligger nära-nära-nära.
Jag tänker att om jag får en dödlig sjukdom och får möjlighet att välja, så vill jag dö hemma med harry intill mig - om han är i livet då -.

Under täcket håller jag Mikael Niemis senaste bok, den som pv fick i födelsedagspresent, men jag orkar inte läsa.

Senare på dagen kommer skorstensmannen; han som ska undersöka hur det går att ordna med kamin i vardagsrummet och vad som behöver göras.
Då är jag uppstigen och sitter ute i solskenet där det bjuds på kaffe och gifflar.

Mannen, som är jämnårig med mig (Vattuman, född på Alla Hjärtans Dag) är uppvuxen i Bromma, men nu bor han söder om Halmstad och berättar om sitt arbete och hur bra han trivs, ja, just för dagen målar han spröjsade fönster i Båstad och egentligen drömde han om att bli advokat eller fotograf.

"Fotograf .., det hade nog varit intressant", säger han.

Och vi pratar om åldriga föräldrar; hans mor och far är över nittio år men är skröpliga ..., och vi säger att detta med att leva länge - bara-för-att -, inte är nånting att stå efter.

sigge nilsson vit vattenbyttan ...
Medan vi surrar om detta, har pElle hoppat upp på trädgårdsbordet och skorstensmannen sträcker fram handen och stryker honom ömsint över huvudet.

"Ja, själv har jag tre katter ...", säger han.

Efteråt, när pv frågat vad det hela kommer att kosta på ett ungefär och mannen åkt sin väg, lägger jag mig på soffan.
Tar anoraken över mig och gömmer barfotafötter under pläden.
På tv visas handboll och mellan varven som jag somnar och drömmer förfärliga saker - så där att jag badar i ett blodfyllt hav - tittar jag lite på handbollsmatchen.

Och pv kommer in och frågar hur det står till?
"Du kan väl googla på Salmonella och biverkningar av Losartan ...?" säger jag.
Så det gör han.

Så ringer telefonen.
Det är AP.
Tillsammans med syskon och respektive är hon i Ystad och firar sin pappa som igår blev sextio år.
Han var sjutton år när vi träffades, själv var jag femton och alldeles oerhört blyg.
Nu är han sextio.
Det är ofattbart.
Vart tar livet vägen? 

Och AP berättar om kalaset och nu har hon och Micke skjutsat Anders till Malmö och jaaa, hon är lika förtjust i hans nya lägenhet som jag själv blev vid besöket där, och om det pratar vi förstås; glädjen i att ha utsikt över takåsar och vackert taktegel ..,  och om semesterplaner ..,. och Nellys frivolt i den branta trappan i Ystad och allt möjligt annat.

AP är som ett energipiller.
Eller som medicin.

Efteråt vacklar jag upp från soffan Ektorp .., kokar varm choklad och tar hårdmackor med ost till .., och pv säger, när han - en stund senare, som är nu ... - lyssnar till tangentknattret, att "men nu tror jag nog att du är på bättringsvägen?"

Och från och med på måndag ska jag gå tillbaka till min ordinarie blodtrycksmedicin.
Att känna sig "låg" och på gränsen till deprimerad, det är inte vad jag har varit van vid, men just så har det känts.
Det är som att inutiglädjen har sluuurrrrpat ut med det sista av badvattnet.

Nu ska det bli bättre.

7 kommentarer:

Rexxie sa...

Nämen, krya på dig!

Elisabet. sa...

Rexxie: ja, det måste vara medicinen .., jag känner ju inte igen mig själv ,-) Nu ska jag gå upp och läsa boken som jag inte orkade med.

Mian sa...

Krya på dig!

mossfolk sa...

Usch, krya på dig önskar jag med!

Monet sa...

Sägervdetsamma!. Hoppas du återfinner livskraften. Om du känner att det är medicinen måtte du vara alldeles extremt känslig. Det Ska inte vara någon skillnad men uppenbarligen är det så i ditt fall!

Elisabet. sa...

till alla på slutet: det blir nog bra ..., jag ska - även om jag inte tror att detta beror på medicinen - byta tillbaka till min vanliga.
Mardrömmarna kommer som på beställning vid medicinbytet och jag uthärdar inte längre att ideligen vakna och vara kallsvettig.

Eva i Tyresö sa...

Nej byt tillbaka......
Krya på dig kära vän.
Kraaam