tisdag 9 oktober 2012

Rensning av skorstenen ...



Ja, en mer lockande rubrik än denna, torde väl ändå vara svår att uppbringa!

Nåväl .., vi är på gång att installera en kamin till vardagsrummet och igår kom herr skorstensmuraren/fixaren och inledde sitt arbete.

Först försökte han ta sig igenom skorstenen uppifrån, men det var tvärstopp .., så fick han i stället hacka sig in i murstocken från den plats där kaminen ska stå .., och ni anar inte hur många gamla fågelbon - pinnar i miljoner! - som han plockade ut!

Två stora, svara spannar av plast fylldes med allehanda bråte från skorstenens innandöme.

Muraren är egentligen från Stockholm och av den yttersta eminenta årgången 1954.
Numera bor han utanför Laholm.

Frånsett min pappa, har jag aldrig sett en man med blå ögon.


5 kommentarer:

Rexxie sa...

Det som var mest intressant var att när sotarn var klar blev det dragning automatiskt utan att jag behövde göra något, och sedan blev det rörmokeri vid köksbordet, och sedan blev det internet med Gösta (Gunnar, nåt med G är det i alla fall), och sedan blev det folksamling utanför en teater, och sedan gav jag upp!

Anonym sa...

Jag tror att det kallas BONUSFILM, Rexxie.
PV

Lena sa...

Joodå, det anar jag visst. Vi har ju gjort det samma, men satsade på en pelletskamin i stället. Fyra meter kajbo rensades ut då och allt är inte borta än. Härligt med kaminen!

Elisabet. sa...

Rexxie: jag avskyr när det blir så där .., jag ska börja ta bort filmerna, tror jag.

Lena: vi får den nog i veckan .., ska bli spännande ,-)

Rexxie sa...

Näe, gör inte det! Spelar ingen roll, det är väl bara att man slutar titta när man har tröttnat!