söndag 7 oktober 2012

Söndagspromenad ...


Arbetar man nästan enbart kvällar, så blir det inte mycket tillsammanstid och frånsett förra helgens utflykt till Ugglarp, så var det länge sedan vi tog oss samman och strosade nere vid havet; ja, här alltså.

Så det gör vi nu .., nu när jag inte börjar arbeta förrän klockan två.

Och harry blir  ö v e r l y c k l i g  för att vi är två .., ååå, så han springer och skuttar .., och ideligen kommer han fram till mig, så där som för att försäkra sig att det verkligen är möjligt .., ååå, både husse och matte är med!

Om man bor nära havet, då vet man att det blåser nästan jämt .., och idag mer än vanligt.
Stranden är nästan bortsopad ..!

Nån slags sandgrafitti, kanske.

Titta .., nästan helt översköljd är stranden där vi sommartid lätt tar oss ut till lilla klippön.
Och massor med tång har flutit i land, tillsammans med plastkorkar, rep, en rosa ballong .., och en tom chipspåse.

Här och var syns ännu rosafärgad trift .., och så dom här skönheterna.
Baldersbrå, kanske?
Ja, bäst att inte mopsa sig, då kommer Bert och rättar ,-)

Längst söderut på stranden, just innan fårstängslet, finns en liten fiskarbod och en grön plastbåt - den minsta båt jag har sett nästan; den heter Judit -och här är rälsen där Judit och hennes skeppare kan ta sig ut till havs.

Skummet yr!!

Och här och där har snäckor blåst i land.

Uppe på sluttningen ligger en gul sommarstuga, inte alls stor, och den tillhör Fabrikör Johansson.
Tanken var att han skulle riva stugan och bygga nytt, men så blev där inget byggnadslov och stugan är nu i samma skick som tidigare.

Priset?

"Omkring sju miljoner ..", säger pv.

Nästan hemma igen.
Hör ni hur den lilla bäcken porlar ...?

Och harry har sprungit hit och dit och hukat under vindpinade enbuskage - det doftar förstås kanin - .., och mellan varven gömmer vi oss och han kommer i raketfart och blir så glad, så glad!

Innan vi är hemma, hänger tungan rätt långt mot marken.
Ja, harrys tunga, alltså.



12 kommentarer:

Turtlan sa...

Njuter av din strandberättelse! Kan nästan se Harry framför mig.

M o jag pratade häromveckan om att åka en helg till Bohuslän nu i höst. Åka lördag till söndag och njuta vid havet. Nära härifrån. Vi får väl se om det går.

Här blir det en liten båttur i em. Längtar!



Anonym sa...

Tack för en trevlig promenad...

Hedgren

Evas blogg sa...

Sju miljoner?!!! Härliga havsbilder!

Rexxie sa...

Hur mycket kostar PV's hus då?

Bloggblad sa...

Jag känner blåsten... och just när det blåser är jag glad att det finns skyddande skog häromkring, även om den inte är så kaxig.

Vår båt kom upp igår, känns nästan lite sorgligt så få båtresor som det blev. Bara drygt 10 dagar på havet. För mig, Per har åkt ut några gånger till.

Elisabet. sa...

till alla: trevligt att ha er med ,-)

rexxie: ja, inte är det några fem miljoner, kan jag lova dig!

Husen på sluttningen har ju havsutsikt, det har inte han .., och hans köptes för 350 000 för 25 år sedan. Skulle han sälja det nu, är det förstås tomten och närheten till havet han får betalt för, men nu ska han ju inte sälja ,-)

Elisabet. sa...

ps. rexxie: inte bara havsutsikt har dom på sluttningen, dom har inget mellan sig och själva huset ... Ds.

Anonym sa...

Jag tror att madamen var lite trött efter dagens arbete; hon menar så klart att det inte finns något mellan huset och havet.
PV

Sven Teglund sa...

Härlig promenad och jättefina bilder!

Kul att få följa med :)

Ruta Ett sa...

Ja, du bor helt annorlunda än jag och det är så kul att läsa om dina promenader också.

Elisabet. sa...

Sven: ,-)

Ruta Ett: ja, tänk så olika våra liv ser ut .., alla vi bloggare och alla som bara bara tittar in ,-)

Monet sa...

Jag har också levt nära havet i många år. Lite mera skyddat än du men med samma känsla som det innebär att bo vid vatten. Nu är det blånande berg istället och, tänk, det går lika bra. Sen har vi bara en kvart till det vackra Medelhavet så vi har det bästa av två världar.