fredag 28 december 2012

Men bageriet var stängt ...


I Slöinge, alltså .., så vi vänder och åker samma väg hemåt, men stannar till i Ugglarp, nere vid hundbadet och där det sommartid står massor med bilar parkerade.

Nu är vi ensamma, åtminstone just där, på parkeringen.

En bit från havet ligger Ugglarps Grönt där jag för några månader sedan köpte färsk broccoli, sallad, morötter i knippen .., ja, det var som paradiset! (Jag tog moppen .., det var helt ljuvligt!)

Nu står grönkålen där så grann och grön och väntar på att skördas!


Nån minut tar det bara - knappt - så är man på stranden.

Frusna snäckor på hårdpackad sand .., lite ilandfluten tång .., och harry som springer och strääääcker ut och letar antingen matte eller husse.

På väg tillbaka till bilen kommer ett medelålders par gående med två mindre hundar.
En av hundarna springer lös och den andra är i koppel och harry och den lösa springer mot varandra och det viftas på svansarna och den lille skäller oavbrutet och då kopplas den också .., synd, det hade kunnat bli roligt för dem att leka fritt.

Den här sträckan av stranden är avsedd för hundar och här får dom verkligen springa som dom vill.


I skuggiga partier ligger ännu lite snö kvar.
Spröda grässtrån är prydda med de allra vackraste kristaller ..., och hopplöst är det med skärpan när vinden ligger på.


Nästan hemma stannar vi till och köper ägg hos bonden.
Världens godaste ägg är det (ja, ja .., i alla fall  h i m l a   goda!) och två flak får samsas i bagageluckan. Nu vankas äggröra och bacon på söndagmorgon!

6 kommentarer:

Ruta Ett sa...

...och jag faller genast för det fina hönstyget. Jag är så svag för höns, både fjäderfäna och på bilder.
Har jag förresten inte hönstyg liggande? Det skulle kunna bli finfina kassar!

Elisabet. sa...

Ruta Ett: och det där tyget passar ju som BÄST inne i hönshuset!

Jag tycker också om höns på tyg (och även på bilder). Svarta höns på ofärgat linne .., det du ,-)

Ruta Ett sa...

Jag ska fotografera tyget och lägga ut så du får se det. Just nu ligger det i ateljén.

mossfolk sa...

Jag saknar verkligen sådana ställen här i närheten, där hundarna får springa fritt. Hundbad finns det inte ett endaste och för fritt spring får man fara ut i skogen -ja den här tiden på året när hund får vara lös. Har man nu en väluppfostrad fyrbening är det förstås inget problem. Lurvig var ju ofta lös till och med på promenaderna här mitt i stan. Det kan INTE Cosmos vara.

Steel City Anna sa...

Jag svepte bara snabbt över inlägget först och tänkte att nej nu, nu har Elisabet påskpyntat :)

Elisabet. sa...

mossfolk: det är helt suveränt det här att bo så nära att dom kan springa fritt! Och än mer tänkte jag på det när vi igår var i Malmö och harry följde med. Så trist att gå längs trottarer .., när han här kan sträääcka ut på stora fält!
Det ska bli roligt när ni någon gång har vägarna förbi ... dåååå ,-)

Steel City Anna: nej du, kära madame, jag påskpyntar nog aldrig ,-)