söndag 23 december 2012

Vid Särdal är det allra värst ...

Stillheten i Mjällomslandet. Det tänkte jag på idag.
Det var tänkt att vi skulle vara bara två som arbetade idag, men se där hade planeringen spruckit och tack och lov att chefen stannade kvar från morgonen, ty det var absolut full fart fram till två timmar innan stängning!

Låååånga köer (Eva i Tyresö vet hur det kan se ut) så där som på sommaren och det var många som handlade det där sista som man glömt, men också kunder som först nu köpte julskinka och allt det andra och nästan svimmade när dom färska spjällen var slut.
"Katastrof!!" utbrast en dam från Stockholm.
"Nej, katastrof är det i Syrien, inte om spjällen tar slut ..", sa jag.

Vid fikat satt jag i personalrummet och pratade med en nyskild herre.
Jag brukar säga att får man det inte annars, så får man fakturan för en skilsmässa när det är högtider .., jag tycker fortfarande; snart tio år efter den äktenskapliga kraschen, att just jul är kämpigt.
Och hur ska det då vara i familjer där parterna aldrig kommer överens efteråt?
Det måste vara förfärligt.
Om just sådant pratade vi, allt medan kaffet svalnade.

Och kunderna var underbara, faktiskt mer än underbara och det blev många kramar och god-jul-önskningar.

Arbetskamraten Anna har inte extrajobbat hos oss sedan i somras och nu blev det väl som att kastas rakt in i en centrifug.

"Bettan, vad är numret på vedsäckarna ?" frågade hon säkert tio gånger.
I alla fall fem.
"6523 ...", svarade jag.

Lite senare berättade hon om en tentamen (just innan jullovet) i växters latinska namn; tvåhundrasjuttio olika namn skulle de blivande landskapsarkitekterna lära sig och man måste ha minst åttio eller åttiofem procent rätt.
Det hade hon också, men se plu-numret ville sig absolut inte.
Åt detta loooooog vi så häääär mycket.

Åkte hemåt vid kvart över sju och då i full snöstorm, med betoning på storm.
Stora, rejäla lapphandskar kom svepande tvärs över vägen .., och vid Särdal - där det är öppet - hade vägen så när drevat igen!

Hur i all världens dagar jag ska ta mig till jobbet i morgonbitti om detta fortsätter, ja, det återstår att se.

8 kommentarer:

Kattis sa...

God Jul Elisabet, oavsett om du tar dig till affären imorgon eller inte!

Eva i Tyresö sa...

Skönt att höra att du är hemma nu i alla fall.
Om en kvart landar barnen på Arlanda. Å vad jag längtar efter dom.......

Eva i Tyresö sa...

Du hälsa chefen från mig att det var bra kämpat. Hua vad han är trött nu-han också.Hoppas han också har någon som masserar fötterna.

Turtlan sa...

Tack för fina ord i ett fint inlägg så här på kvällen före julafton.

Jag det blir och är lite annorlunda jular när det är familjer och förhållanden lite här och där. Å någon som ligger på sjukhus. Å någon( väldigt måååånga).jobbar på jul.

Men det går bra! Man hittar nya varianter som att dela ut julklappar o äta julmat den 23:e. Går så bra så.

Hoppas att vägen är plogad imorgon! Kör försiktigt!

Varm kram från Värmland!

OneLessKidney sa...

Min familj (dvs mina föräldrar, jag, syster+svåger+systerdotter) har haft julafton idag med julklappsutdelning och allt eftersom min syster inte kunde i morgon.

Funkade lika bra, och i morgon kan vi bara slappa och ha det härligt!

Kram!

Elisabet. sa...

Kattis: God Jul till er också och har ni tur kanske ni får gå på Fin Restaurang ännu en gång ,-)

Eva: ja, Gud så trötta vi var ..., och är ännu! skönt för dig att få hem familjen nu!

Turtlan: vi är många som arbetar jul .., det känns gött att veta ,-)

Rexxie: Låter som b ä s t! Men det är lugnt här också.

Bert Bodin sa...

Å tänk om det skulle vara så att allt var igensnöat och stängt. Vilken katastrof!!!

Nä - Det skulle vara nyttigt att uppleva för de flesta friska och krya människor.

God Jul, Elisabet. Varhelst du finns.

Elisabet. sa...

Bert: men det gick bra .., det ösregnade natten mot idag ,-) God Jul till dig också!