fredag 28 december 2012

Ungefär så här känns det ...


... med den nya datorn.

Den förra, då kunde man ibland tro att den var på väg att lyfta och ge sig av genom fönstret - samma ljud som när ett flygplan varvar motorerna inför start -!

Den nya .., är alldeles tyst.
Det är knappt man tror att den är påslagen.

Och avstängningsknappen (eller påslagnings ...) sitter på ovansidan - där har nån tänkt till -!

Åååå, så härligt det är!
Och åååå, så man slappnar av, ungefär så där som pv:s storebror som en sommardag lade sig raklång på altangolvet och vilade en stund!


7 kommentarer:

Anitha sa...

*S*

Kom bara ihåg att du får inte slappa för mycket. En dator ska skötas om.

# Den ska rensas
# Den ska dammsugas, fläktar m.m. (extra viktigt när du har pälsdjur)
# Du ska inte installera program som är "osäkra"
# Du ska ha ett bra virusprogram
# Du ska inte öppna mystiska mail med konstiga bilagor
# Du ska inte svära åt den
# Du får inte slå den, eller hamra på tangetbordet
# Du ska klappa om den och säga snälla ord till den.

Följer du dessa råd så håller den länge och är tyst, annars börjar den protestera högljutt. ;-)

Tankevågor sa...

Ja det är så skönt med en ny dator. Sitter här med min nya och jag HÖR inget från den...den förra lät som ett tröskverk och jag skrattar gott åt din beskrivning av hur din förra lät. :-)

gunnar i vaplan sa...

Min PC håller också på att rasa!
Vilket märke och typ är det du har skaffat???

Eva i Tyresö sa...

Vilken bra julklapp till dig. Du som verkligen använder den.
Ja det är svårt att vara utan.
Märker vi.
Igår hade Bredbandsbolaget problem så vi hade ingen kontakt och Ulf visste inte om det skulle bli badminton idag. Det blir det! Och nu har vi nätverk igen.
sopbilen hasade av vägen på isen....och i konsum verkade det som om maten är slut i stugorna.
Det var massor av folk där.

Elisabet. sa...

Gunnar: det är en Packard & Bell ..., Intel processor 5 I eller nåt sånt. Stor och bred skärm som jag först nu har vant mig vid.

Tankevågor: ja, men det är ju som en ny tillvaro! Jag kunde få vänta i evigheter på att datorn skulle starta och sen bara hängde den sig ideligen!

Anitha: jag lovar att följa allt detta, men jag brukar inte öppna främmande filer ,-)

Anitha sa...

Bland det viktigaste är att dammsuga datorn (Invändigt!! Glöm bara inte dra ur strömsladden!) då och då. Det mesta av "oljuden" som uppstår på en dator kommer från fläktarna. Tänk på att de suger in luft till datorn för att kyla och med luften följer en hel del damm med som fastnar.

Finns flera fläktar i en dator; på nätdelen, på chassit och på processorn. Om processorfläkten blir för full av damm så blir processorn (datorns "hjärna") för varm och skadas. Och då blir datorn obrukbar.

Har man en dator som "väsnas" så kan man kolla om ljudet kommer från nån av fläktarna. Dessa går att byta ut till nya och tystare.

Elisabet. sa...

Eva: men det här var ingen julklapp till mig - det är pv som har köpt den själv -,-)

Den förra var min; hade flera år på nacken.