torsdag 13 juni 2013

Om storspoven ....

I ett inlägg lite längre ner, det här .., berättar Ulf om sina minnen om storspoven.

För mig är storspovens läte ett hemifrånljud. 


Målning av Lars Jonsson.

Jag letade en bild till inlägget, googlade på "storspov" och lade in bilden (här ovanför), som var en teckning av fågelmålaren Lars Jonsson.

Ajabaja.

Då skriver Mian i en kommentar att det där, det är inte alls storspov.

Rackarns!

I min bokhylla står en stooor och fullkomligt övermåttan ljuvlig bok med titeln "Fåglar och ljus"; författare/konstnär är ovan nämnde Lars Jonsson.

Nu lägger jag in en bild och är inte detta storspov, då avsäger jag mig allt ansvar ,-)


Målning av Lars Jonsson. Tänk, att ha den gåvan. Att kunna måla så naturtroget!

 Här är bilden.


Och här har författaren/konstnären skrivit vad som syns på bilden.

Ska jag vara ärlig, så ser jag ingen större skillnad på fåglarna på bilderna, men så är jag ingen kännare heller.

Snälla, rara Mian, berätta nu vad det är för fåglar på den övre bilden!


3 kommentarer:

Mian sa...

Tittar bara via mobilen men då ser fåglarna ut att ha svarta magar och roströd teckning?
Ska kolla ordentligt när jag kommer hem...

Mian sa...

Jag får backa. De har nog inga svarta magar... :-O
Originalbilden ser dock inte riktigt lika roströd ut i tonen... Såg ut att vara så starka färger när man kollar på mobilen.
Såg mer ut som svartmagade kärrsnäppor i färgen, men med ett storspovnäbb :-)

Mian sa...

Men det är ajabaja... Att låna bilder så där...