lördag 24 augusti 2013

Ännu en utflykt ...


Idag till Varberg, fem mil norrut.

Varberg måste väl ändå vara en Sveriges vackraste städer .., (och den mest avlånga .., den tar liksom aldrig slut) jag tycker att det är så underbart fint där och så vänliga och glada människor ., ungefär som i Falkenberg, men bara ännu mera.

Så här ser Torget ut.
Onsdag och lördag är det torghandel och så här såg det ut idag.
Bilden har jag lånat från Hallands Nyheter.

Överallt är det stånd och där säljs allt möjligt!
Det är blommor i parti och minut, kläder, hemstickat och hemsytt, syltat och saftat, bär och grönsaker, potatis, jordgubbar från orten .., där är ägg och sill och korvar och gamla saker och där är tanter och farbröder som har ett litet bord (40kr kostar det att stå där) som säljer hembuntade buketter - idag små astrar - och det är bara så roligt att gå omkring där och titta!


Inte långt från torget, i en retrobutik, faller jag pladask för ett till åren kommet äggur.
Tick-tack-tick-tack låter det och hööögt!



En kaffekopp med fat  - som jag sedan upptäcker inte hör ihop - men då är det för sent, blir också min. Fint, tycker jag ändå.

Mindre glad över dagens besök i Varberg är pensionatsvärden, tillika smålänningen.
Han fick p-böter.
(Ja, jag ifrågasatte om man verkligen fick stå där han ställde bilen ...).

"Jaha, världens dyraste lakritsrem, 410 kr kostade den ...", sa han och lät måttligt munter.

Och nu är vi hemma och snart börjar mitt jobbrace.

6 kommentarer:

Turtlan sa...

Aj Aj Aj då. Lakritsinflation.

Illa våld parkeringsplats men väldigt bra val av rem.

Hälsa PV från en vän av lakrits.

Ruta Ett sa...

Hoppas att lakritsen var god.

Leina sa...

Du kan trösta PV med att det var billigt... Jag fick betala 2000 kr för 1½ kg kantareller... (körde över mina solglasögon) Gråter... =(

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, det kan man sannerligen kalla det för ,.)

Ruta Ett: han åt upp den, men var måttligt glad på hemvägen ....

Leina: jag berätade om dig ....., kanske blev det lite tröst? Liiiite.

Steel City Anna sa...

Jättefina saker!

Elisabet. sa...

Steel City Anna: visst var dom! Och koppen är så skön att dricka ur, även om den vinglar lite på fatet ...