fredag 23 augusti 2013

Dagens fönster ...


I Vilhelmina bor min moster - hon som känns som en mamma för mig - och heter Lisbeth Larsson.
Det är hon som kallar mig "Eliza" .., precis som mamma.

Nåväl, förbi Vilhelmina går Inlandsbanan och tänka sig, igår tog vännen Gunnar just det tåget och åkte norrut.


Här går Inlandsbanan ..., jag har själv en gång åkt mellan Arvidsjaur och Gällivare.
Och snäll var herr Rindå också och fångade stationsfönstret! 
(Ja, det var nog efter viss påtryckning från den sländfångande madamen som just nu befinner sig i Värmland. Tack Mian!)

Tack snälla! säger jag.

6 kommentarer:

Ingela sa...

En gång köpte jag ett sånt där "luffarkort" och åkte hela Inlandsbanan (med fritt antal stopp)en sommar. Reste med tält och ryggsäck, hyrde cykel och cykelkärra i Mora och gjorde en Dalatur.

Det skulle jag nog kunna tänka mej att göra om, inlandsbaneluff lltså, mycket trevligt var det.

Anonym sa...

I Vilhelmina har jag bott ett år på 70-talet. Och i Kristinehamn där Inlandsbanan börjar, där är jag född och uppvuxen, nån km från banan. ellem

Bloggblad sa...

När Per och jag var i Vilhelmina -04, då stod jag länge där vid stationshuset och tänkte på när pappa tog emot 40 finska flyktingar där, och när mamma åkte dit ... Och många andra tillfällen där som de båda skrivit om i alla brev från mitten av 40-talet till varandra. Tänk om de hade kunnat ana att deras dotter skulle läsa breven 60 år senare!

Elisabet. sa...

Ingela: att ¨åka tåg är väl nästan det roligaste som finns! Själv minns jag rälsbussen som vi åkte när jag var liten .., kan det ha varit från Storuman till Vilhelmina eller ..?
Det var alltid mamma och jag.
Och senare år Lapplandspilen från Bastuträsk till Sthlm ,-)+

ellem: tänk, i Kristinehamn har jag aldrig varit .., dags att besöka Värmland kanske?

Bloggblad: vilken skattgömma!!

Anonym sa...

Elisabet,ni kan ju komma till sommaren när vi är där! ellem

Elisabet. sa...

ellem: ja, det vore trevligt !