tisdag 20 augusti 2013

Mesialt och distalt ....


Klockan fem har jag fått en återbudstid hos Folktandvården, belägen bara någon mil hemifrån ..., och tandläkarna delar byggnad med biblioteket .., tänk, vad det känns trivsamt!

Medan jag sitter i väntrummet och hejar på dom som kommer efter mig, upptäcker jag en anslagstavla där det står uppräknat vilka som arbetar på kliniken. Om jag minns rätt, var där två män och tjugotre kvinnor och den ene mannen var förstås "klinikchef".

Personalen är vänlig och rar och tandläkerskan är väl i min yngre dotters ålder och inte alls så lätt på handen som Birgitta i Helsingborg .., men det går bra ändå.

När alla röntgenplåtar är tagna, får jag veta resultatet, ja, dessutom har det varit en vanlig undersökning.

För ett halvår sedan i Helsingborg, fick jag veta hur bra allt var .., nu är det precis tvärtom.
Och i ena roten - den som redan är fylld - härjar en pågående infektion.

Ja, hjälpas!

Det blir återbesök och säkert flera återbesök och ååå, så ledsamt det känns när tiden är ute.

I väntrummet sitter då världens snällaste pv och väntar och på hans fråga om hur det gick, svarar jag att .., ja, hade jag varit en häst, så hade det nog varit slaktmask som gällt.



Efteråt åker vi till Haverdal, till Eva från Tyresö och hennes Långe Man.

Det bjuds på rester .., på underbart goda kantarellstuvade mackor och på annat gott och det är som att svepas in i nån slags omtänksamhetsfilt.

Och det pratas tänder i allmänhet och rotfyllningar i synnerhet .., lärararbete .., havstemperatur och krukväxter.

På bordet står en blå blomma .., en sån som mamma alltid hade i köksfönstret hemma i Malå.
Aldrig att jag tyckte att den var så särskilt vacker .., men här, på Evas bord, är den bedårande!

Så var det .., och nu är jag mentalt slut på och ska lägga mig raklång på soffan och dra djupa andetag.

Dragning när pv kommer hem imorgon.

Jag lovar.







10 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars liten.

/Solveig
Långt borta ....

Kattis sa...

..., och jag som skjuter på tandläkaren! I det längsta. *suckar tungt* Även här var det lakrits, hårda karameller, relativt ny sort, levererade av kärleken, som ledde till det senaste besöket. Trist!

För övrigt sticker sköterskorna även mig i fötterna. Ofta! Sönderstucken erbjuder jag mig till sköterskeeleverna. Stick, bara stick, och testa igen! Mig gör det inget. Jag är som van.

Anonym sa...

Blir lite misstänksam mot så dåligt resultat plötsligt. Man vet ju att en del kliniker behöver få lite fler uppdrag...
Mitt bestämda råd: Gå tillbaka till din Helsingborgstandläkare för undersökning (utan att berätta om detta besök) och se vad du får för resultat!
/Biggan Sth

Biggan sa...

Mina "domäner"...jag har arbetat hela mitt yrkesliv som tandtekniker, jisses vad löständer, jacketkronor, bryggor,tandregleringsapparater och bettskenor jag gjort genom åren.
Tror du lugnt kan lita på din nuvarande tandläkare och det besked du fick i dag Elisabet, du vet tiden/ åren går...en del kan hända under en tid!
kram och -duktiga du- fick du inget bokmärke?? fniss ;-)

Elisabet. sa...

Kattis: ja, fy för lakrits! Förra gången var det en Riesen chokladkola som orsakade eländet ....

Biggan i Sth och Biggan i Hudiksvall: jag fick se plåtarna och tror nog att det var sant, det hon sa, men oj, vad det kändes ......

Nej, inget bokmärke .., men vänligt bemötande och det räcker ju långt.

Evas blogg sa...

Nu förstår jag varför du var deppig. Så jobbigt med ens tänder, både behandlingar och kostnader (främst det sistnämnda). Jag har också några tandläkarbesök under hösten, var jag ska ta de pengarna ifrån är fortfarande en gåta.

Evas blogg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
annannan sa...

Trist om tänder - men den där blomman, vad är det för någon? Fin är den och jag känner inte igen och vill gärna veta!!

Elisabet. sa...

annannan: det är en Streptocarpus. Illandes blå klockor, men inte så blå som Instagrambilden gör dem.

annannan sa...

Tack!

Vill ha en sådan, fast den heter så att man tror att den är en sjukdom!