måndag 19 augusti 2013

Om ett viktigt ....

... litet ord.


5 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag läste artikeln i morse via PGW - och log. Ett fantastiskt bra litet ord som jag absolut tycker att vi ska använda.

Elisabet. sa...

Bloggblad: fast jag har onekligen rätt svårt att tänka mig att sörlänningar får det att låta som "det ska" ,-)

Pv brukar försöka ibland, med o-orden.
Ogjort, ostädat, ostökat, ofarit .., och det blir bara fel för honom ,-)

UllaMona sa...

He är det mest användbara ord som finns, jag lär mina barnbarn (sönerna kan redan)att använda he.
"he int i så mycket socker" he dä borta anörja säger jag ofta till mina skidmotionärer som ligger före och fisåker...kanske nåt för PV att använda i vasaloppsspåret.

Elisabet. sa...

UllaMona: tack för tipset om he-ordet, det var hos dig jag såg det!
Ja, det är ett underbart praktiskt ord.
"Jag ha hett bort han" (jag har slängt bort den ..., för sörlänningar), "he den åt sidan" (lägg den åt sidan) ..., "nej, nu ska jag he mig i säng ...".
I love it!

Bert Bodin sa...

Jag kan inte säga att jag använder det själv, trots min nordliga läggning. Men det är ett praktiskt ord, onekligen.

Jag är också mera van vid ett tornedalsvenskt ord: föra. Det kan ofta jämställas med "he".