tisdag 25 mars 2014

På vift ...


Och så tar jag moppen och kör till Ullarp, i akt och mening att förstärka förrådet av sprättägg.
Hur långt kan det vara dit?
Fem, sex kilometer kanske?

Om det igår var den allra ljuvligaste av vårdagar, så är det tvärtom idag.
Vinden är iskall!

Kör förbi Ugglarp ..., svänger vänster in på lilla grusvägen och upp till gårdsplanen .., upptäcker en slags underliga ankor (ja, för mig är dom underliga ...), köper två flak ägg och gör mig redo att åka hemåt, när jag ser att bensinmätaren närmar sig noll.

pElle och Gunvor ...

Aj, aj.
Kör vidare till Getinge via Slöinge, tankar .., köper en orangefärgad tratt till motoroljan .., susar iväg igen ..., förbi Steninge Kyrkby där småttingar är ute och gungar vid förskolan ..,  sen igenom den lååånga bokallén där man mot slutet ser havet .., vänster inne i Steninge, kör förbi huset där pv:s föräldrar en gång tillbringade så många år .., tänker på pElle som ibland bodde där hos Gunvor .., längs havet igen ...,går in till Lena med det ena äggflaket ..., hon sitter i vardagsrummet och tittar på tv och har glömt att låsa dörren .., nu ser hon nästan vettskrämd ut!

Sen hemåt igen.
Iskalla händer.

Och senare i eftermiddag bjuder Lena en hel drös av sina f.d. arbetskamrater på våfflor.
Jag är en av dem.


Våffeldagen - det var min pappas födelsedag -.


1 kommentar:

Dinah sa...

Lyckliga dig att bli bjuden på våfflor.
Här blåser också småspik och brottarbrallor direkt från nordpolen. Har varit ute med hundarna och saknade täckbyxorna som vilade sig hemma. Trodde faktiskt att vi gick mot vår....