onsdag 30 juli 2014

En bloggmadame som inte står högt i kurs ...



Så här är det: i alla år när pv har kokat marmelad, så har han fyllt den heta och färdiga marmeladen på glasburkar och så staplas/läggs detta i frysen.

Problemet är att det tar mycket plats .., det är större och mindre burkar och dom hamnar lite huller om buller.

"Varför fyller du inte marmeladen i platta plastförpackningar som man fryser in i stället, då frigörs ju en hel del utrymme ..., och sen, när förpackningen tas upp, så kan man pytsa innehållet i en fin burk" har jag sagt.

Nja, det tyckte inte pv var nån särskilt bra idé.

Men nu på morgonen skulle han ändå testa.

Det slutade så här.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, det såg illa ut! Men behövr han alls frysa burkarna? Det är ju ganska mycket socker i, så marmeladen borde stå sig ändå om burkarna får stå lite kallt till. ellem

Elisabet. sa...

ellem: så har han gjort i alla år och tycker sig väl inte ha någonstans att ställa dem .., kanske i garaget på någon hylla?

Anonym sa...

Ja, det beror ju inte på burkarna utan måste bero på den som skött om dem. Så varför du skulle sjunka i värde för att han är klumpig förstår jag inte.

Kattis sa...

Oooops!

Monet sa...

Ser ut som en scen ur någon läskig deckare!

Ruta Ett sa...

Instämmer helt med anonym. Förslag kan ju antas eller förkastas.

Elisabet. sa...

Till alla: det var just när det hände som mitt förslag inte stod högt i kurs :)
Humöret bättrade sig sedan.
Och hade någon ställt plastburkarna på en bricka först, så hade det inte hänt.

mossfolk sa...

Ajdå, så synd på en massa god marmelad! Vi har gjort så med äppelmos -fryst in i påsar och sedan hällt i glasburk allteftersom...

Elisabet. sa...

mossfolk: ja, det tyckte jag med och idén med plastpåsar är ju ännu smartare! Tar ännu mindre plats!

Bert Bodin sa...

Ser ut som när jag kokar vinbärssylt och råkar vända ryggen till.

Det blir en stunds trivsamt pyssel efteråt.

Elisabet. sa...

Bert: detta kommer att trösta pv, det kan jag lova dig :)

Anonym sa...


Jag vet att det är lugnt i lägret nu

Vi har tagit en fika. Jag påpekade också att det går
att sätta på en bricka.


Friherrinnan