fredag 25 juli 2014

Insikt nr 325 ...

24 grader klockan 8:30 på morgonen ...

En sak är i alla fall säker, har jag någonsin haft en tanke på att emigrera till ett varmare land,
så har jag slagit den ur hågen. Tanken, alltså.

// Men i Australien där min syster bor, där är det tvärtom.
Så här skriver hon i dagens brev:

"Jag kan trösta dig med att ju längre värmeböljan fortsätter
ju mer vänjer du dig.  Blodet tunnas ut och du tål värmen
bättre, men å andra sidan fryser du mer när vädret ändras.
Jag längtar verkligen tills vi får normalt väder igen med sol
och värme.  Den här vintern har slagit alla rekord och så här
mycket regn kan jag inte komma ihåg att vi haft någon annan
vinter.  Natten till i dag kom ytterligare 30 mm." 


Man kan väl säga att det där med ..., lagom är bäst, det stämmer verkligen.


4 kommentarer:

afBabs sa...

Har haft likadana tankar.

I ett mail till min bror (som gärna åker till värmen på sin semester) så skrev jag att jag insett att jag a l d r i g kommer att åka till ett land där det (just då) är över 20 grader.
Klarar inte av det längre...

Ålder, skral hälsa, medicinering - inte vet jag.
Bara konstaterar fakta.

Gör absolut ingenting de här dagarna, bara väntar på att de ska ta slut.
Det är ju hemskt att säga så, men det är så det är för mig (och många andra också, vad jag förstår).

Lagom är bäst, som sagt!

♥ ♥ ♥

Elisabet. sa...

afBabs: 20 grader är helt perfekt för mig, det känner jag tydligt! Jag kommer säkert att resa till Grekland igen och svettas nåt kopiöst, men då är det ju under en begränsad tid.
Jag skulle ALDRIG klara detta, och framför allt, att ARBETA i den här hettan!
Har du facebook? Där finns en film som är som gjord för dig .., men ta fram näsduken i så fall! Den finns på min sida.

Monet sa...

Jag kan hålla med din syster om att man vänjer sig. Det har jag, extremt värmekänslig, också gjort i det varma Provence där vi ibland har upp mot fyrtio grader.
Men det här i Sverige nu, det är något annat. Något så stekhett har jag sällan varit med om. Luften står helt stilla, inte en bris förutom från fläkten på utebordet. Den går dygnet runt och räddar också våra husbilsnätter.

Vi gör som andra, bara väntar ut och hoppas på normala temperaturer nästa vecka!

Elisabet. sa...

Monet: min mamma tillbringade ju ett par år i norra Argentina, i ett av världens varmaste områden, rena öknen! Vi höll på att avlida när vi var där och inte gick det att svalka sig i floden, för där simmade stim med pirayor :)
Det var förfärligt, men mamma trivdes och var inte det minsta bekymrad om hettan ..., så, jo, man vänjer sig nog.
Men jag vill ändå inte ha så varmt.