lördag 26 juli 2014

Lördag i juli ...


Det är en välsignelse att vi har snälla grannar, ty pv är igång tidigt,
allt för att undvika den allra värsta hettan.
Panel spikas .., ibland hör jag hur det osar eder där ute och då vet man,
jaha .., nu blev nånting inte som det var tänkt.
Men han är duktig, denne idoge smålänning som inte är utbildad snickare.
På något sätt så fixar han det.
Heja pv!



Harry håller sig alltid nära, nära husse.
Mellan varven ropar jag på honom.
"Kom harry så får du duscha!"
Då kommer harry lullande och går in i växthuset - han tror nog att det är vårt nya badrum -.
Där står han sedan och låter sig översköljas av iskallt vatten från trädgårdsslangen.
Efteråt rullar han sig på gräsmattan och tycks nöjd och belåten.
Så här gör vi säkert femton gånger per dag när det är riktigt hett.
Matte duschar också.


Det tar sig, panelandet och fönsterbytet.
Brädorna är grundmålade och jag tycker att färgen är så fin .., nästan så att jag
skulle tänka mig att byta, men så blir det inte.
Såklart hade det bästa varit att måla brädorna i ordinarie färg innan dom kom upp,
men pv ville skynda sig att få dem på plats innan eventuellt regn skulle komma.



Någon gång i våras fick vi av goda vänner i Skåne två små, små pyttiga aubergine-
plantor. Plantorna var rangliga och såg inte mycket ut för världen och jag tänkte att ..,
det där blir nog inget av det.
Så fel man kan ha!
Nu har vi mängder med auberginefrukter på gång!


I rabatten vid ytterdörren, den rabatt som vi gjorde dubbelt så stor,
satte jag nästan enbart lavendel och isop och sedan förut finns där ju
klematis, blåregn och en stor, röd ros.
Om ni bara visste hur många fjärilar som flyger omkring bland allt det blåa!!

2 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Jaha ja, det går framåt med expressfart med bygget! Han är flitig och ihärdig som en äkta smålänning!
Idag ska det åska och regna har jag hört så jag hoppas att det inte blir bakslag då.
Din blå rabatt kan jag bara gratulera till. Isop och Lavendel är mina favoriter - inte bara fjärilarnas.

Elisabet. sa...

Ruta Ett: isop är så ljuvligt .., om man drar med fingrarna genom själva blomman, doftar det stövarvalpsmage!