torsdag 21 augusti 2014

I valet och kvalet ...

Jag tillhör den veliga delen av mänskligheten.
Dom som ofta tänker så där som "å ena sidan ..., och å andra sidan."

Så när jag tittar på statsminister Reinfeldt i SVT:s utfrågning, så tänker jag så här ..,
ja, jag tycker att han är statsmannamässig och sköter sig bra utomlands och ser rätt
sympatisk ut och verkar rak.

Svarar knepigt på vissa frågor, typ miljöaspekten, men för övrigt okej.

Såg Göran Hägglund härom morgonen.
Nja, han var inte på hugget, tycker jag.
Kanske morgontrött?

Näste man ut är Gustav Fridolin (mp).

Ja, då tycker man väl att han är bra.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är som du, velig. Tycker alla låter vettiga när de talar. :)

Ruta Ett sa...

Ja, jag kommer då aldrig att tycka att Fredrik Reinfeldt är bra. Men jag kan också vara velig i alla möjliga sammanhang, men när det gäller valet...ja, då velar jag inte - det har varit bestämt sedan länge, länge.

Turtlan sa...

Såg inte programmet men hörde honom på Karlavagnen. Där fick man höra ett klipp om när han inte kunde säga arbetslös. Det snurret runt det gjorde att han.sjönk i betyg. Men sen så tycker jag att det han sagt om flyktingar är mycket bra. Det är exceptionellt nu.

Jag är också en velperson. Jo men det där låter bra. Sen kommer nästa och pratar och då tänker jag detsamma.

Vet inte exakt vad jag ska rösta men vet på samma gång vad jag absolut inte ska rösta på!!!

Elisabet. sa...

Fru Hansson: ja, vi får kanske bilda De Veligas Förening :)

Ruta Ett: lyckliga dig!

Turtlan: håller med .., det var mesigt och klimatfrågan tyckte jag att han svarade politikerdåligt på.
Och vad jag inte kommer att rösta på, det vet jag också.

mossfolk sa...

Ja jag känner fortfarande att jag måste starta ett mossfolksparti eftersom (jag tycker att) inget parti lyckats förena familjepolitiken med miljöpolitiken.
Det börjar som bli ont om dagar att bestämma sig på...

Bert Bodin sa...

Det finns tre ideologier i sveriges politiska liv: Höger, Vänster och RSD.(Rasistiska sverigedemokraterna).

Vad partierna var för sig står för kan man nästan strunta i. Jag röstar på den övergripande ideologin, och det blir inte den sistnämnda.

Elisabet. sa...

mossfolk: säg till när du har bildat partiet!

Bert Bodin: problemet för mig, är att jag tycker att det finns bra saker i båda lägren.

Dinah sa...

Behandligen av de sjuka och arbetslösa räcker för mig att bestämma mig.
Och sen är det ju många fler frågor som är viktiga och aldrig nånsin lyckas Reinfeldt vinna min sympati.

Bloggblad sa...

Jag hade (till höromdagen) en fb-vän som bad alla som inte röstade rosa eller rött att ta bort sig själva från hennes vänlista. Hon är övertygad om att alla borgerliga kommer att slå sig ihop med sd...
Jag är inte särskilt engagerad politiskt, men visst röstar jag och visst har jag åsikter. Jag lyssnar inte på utfrågningar för jag blir så himla irriterad på att intervjuarna hugger som vildsvin och avbryter och låter aggressiva. Jag beundrar alla som orkar och vågar engagera sig.

Elisabet. sa...

Dinah: fast jag tycker inte att han är helt igenom hemsk :)

Bloggblad: det kommer säkert att bli så för många .., att dom vill plocka bort oliktänkande och det tycker jag är så tråkigt.
Det är väl härligt om man kan ha olika åsikter även politiskt ..., pv och jag själv är inte alls eniga på den punkten .., jo, i mycket, men i annat nej. Jag vill t.ex att Sverige ska gå med i Nato, det vill han absolut inte.
Ja, nu åker jag väl kana från någons lista :)

Jessica sa...

Jag tillhör dom som är inte velig alls utan har klart för mig vad jag ska rösta på (sen har alla partier nåt bra, och även mindre bra saker) och min dotter på snart nitton år ska rösta för första gången och vi tycker så totalt olika så det blir vilda diskussioner här hemma! Men jag uppmuntrar henne att ta ställning och är jätteglad att hon är engagerad och kommer aldrig att försöka få henne att tycka som mig, vill bara att hon ska vidga sina vyer lite, (hon lyssnar väldigt mycket på sina kompisar, och det är inte lätt att som 18-åring att tycka själv, och man blir påverkad av vad andra tycker)

Huvudsaken att man röstar och åtminstone försöker bilda sig en uppfattning av vad man själv tycker är bra! :)

Elisabet. sa...

Jessica: jag tror mig veta vad du röstar på och jag tycker det är så himla härligt med människor som står för sina åsikter och inte vajar som rön i vinden (som jag själv ibland)!
I min uppväxt var det knappt en enda en i familjen som röstade på samma parti. Pappa var socialdemokrat, mamma hann med det mesta .., en syster var ill-illröd, en blå, jag var mitt emellan och mitt ex folkpartist :)
Gissa, om där var diskussioner!
Det är det även här.
Jag kan ha åsikter som stämmer väl överens med vänsterpartiet, men det faller ju, jag vill att Sverige ska vara medlem i Nato, t.ex ,-) Det vill inte pv.