onsdag 20 augusti 2014

Rapport från en sjuksal och en stentrappa ...

Och jag ÄLSKAR nagellacket!

Hela natten har det värkt i benen och på morgonen tar jag två tabletter, av den där sorten som 
en i byn förärade mig och jag borde förstås ha vetat bättre, men kommer heller inte ihåg att jag mår illa av dem.  

Det tar bara en dryg halvtimme innan illamåendet sköljer över mig. 
Som havsvågor ., ja, som långsamma dyningar ., är det! 
Och jag blir yr i huvudet och orkar inte ta hundarna på promenad; släpper bara ut dem på gräsmattan och sitter tillbakalutad mot ytterdörren, med rumpan på stentrappan. 
Blundar.
Efteråt går jag en trappa upp och lägger mig i sängkammaren. 
Båda hundarna gör mig sällskap. 

Några timmar senare - samma illamående - tänker jag att nu måste dom ut igen .., och jag öppnar dörren och upptäcker en stor pajform fylld med sallad och mangold! 
Det är från grannarna förstås och jag inser att dom nog knackat på, men inte fått något svar.

Vilar igen. 
Lyssnar till underbare sommarprataren Mustafa Can - ett program som går rakt in i mitt hjärta! -. 
Tack du som tipsade om detta! 
(Solbritt i Ystad).
Vid mina fötter ligger Molly och sover. 
Det spelar ingen roll att hon - mellan varven - är hopplös, å, så jag tycker om henne! 



När programmet är tillända får hundarna komma ut på gräsmattan igen och precis som tidigare sätter jag mig på stentrappan. En vit frottéhandduk får agera jacka.
Då upptäcker jag friherrinnan som kommer gående på gården.

"Ja, nu måste jag se hur det är ställt med dig, det svarar inte i vare sig mobilen eller den ordinarie telefonen och bäst det är har du ramlat och slagit dig halvt ihjäl, vill du ha hjälp med hundarna förresten?" säger denna alltid så omtänksamma människa.

Så dricker vi kaffe (hon gör) och jag tar fram muggen som jag beställt och som egentligen var tänkt som en present till Skorpionmadamen, men själva bilden är placerad så tokigt till på muggen, så jag beslöt att den får bli en när-Lena-kommer-på-besök-egen-mugg.

Det är hennes hund Shejken som ni ser på bilden.
Jag lägger mig på soffan, orkar inte vara sällskaplig, medan Lena slår sig ned i fåtöljen och småpratar en stund. Vilken underbar vän hon är!



Och nu är klockan snart fyra och jag har tagit på mig den nya limegröna klänningen, exakt likadan som den förra, sydd av samma kvinna i Varberg .., och det blir som den allra bästa medicinen och ute på gräsmattan leker harry och molly ...,  till höger om datorskärmen står en bukett med rosa luktärter .., pv har ringt och är hemma vid halv sex och kanske går vi till havet med hundarna om vädret står sig ., kanske tar jag ett dopp .., och tillvaron känns bra.

Just så.

6 kommentarer:

Ruta Ett sa...

Usch, vad äckligt det är med illamående. Man blir alldeles utslagen! Jag hoppas att du strax känner dig bra igen! <3

Anonym sa...

Trevligt att du tyckte om Mustafa Can. Han har gjort två Sommarprogram tidigare.
20030702 och 20050731 där han berättar om sina föräldrar. Krya nu på dig!
Solbritt

Kattis sa...

Morfin?

Elisabet. sa...

Ruta Ett: att må illa är nästan det värsta jag vet ., värre än att ha ont, för man blir så totalt utslagen, iaf jag själv. Jag brukar åtgärda det hela på egen hand, om jag inte får kräkas .., enkelt och smärtfritt.

Solbritt: UNDERBART!

Kattis: starka öht är ett elände för mig, jag reagerar nästan bums. Usch!

Evas blogg sa...

Men fy vad jobbigt. Vad är det för strong pills?

Jessica sa...

Men stackare! Kram på Dig!